International Classic TT
Classic TT løb på Jyllandsringen
International Classic TT på Jyllandsringen 13.-14.
September 2014, med Aarhus Motor Klub som arrangør. Det var andet år i træk at
Jyllandsringen lagde asfalt til dette store arrangement. Rigtig mange
udenlandske kører havde fundet vej til Jyllandsringen og var med til at give de
danske kører kamp til stregen og gøre løbene spændende. Lørdag var vejret varmt
og solrigt, men søndag var det koldt , overskyet og endte med regn.
Men formanden for Aarhus Motor Klub Poul Nyrup kunne
glæde sig over fremgang for Classic Road Racing i flere af klasserne hvor der
var mange deltagere. Ikke mindst i 50cc klassen hvor der var 22 deltagere,
næsten alle danske. Lørdagens program sluttede med klassen for Formula 1 og 2 hvor
der var 31 til start. Her viste Kim ræs Jensens på bedste vis hvordan det skal
gøres. Idet Kim vandt løbene både lørdag og søndag i overbevisende stil.
Teknisk kontrol.
Ved et stævne som dette er der mange officials og frivillige hjælpere i
arbejde, for at løbet kan blive afviklet korrekt, og ikke alle funktioner
bemærker man som tilskuer ved et løb. Aarhus Motor Klub havde denne weekend
ikke mindre end 95 frivillige hjælpere i arbejde for at afvikle dette
arrangement.
En funktion som er vigtig er sikkerheden på banen, så
ingen kommer galt af sted under løb og træning. Alle deltagere skal derfor
passere ”Teknisk kontrol” før de får lov at køre ud på banen. Og enkelte bliver
sendt tilbage for at rette fejl og mangler inden de får lov at køre ud igen.
Jeg spurgte kontrollanterne Bent Jensen og Ebbe Solbær, der denne weekend havde
opgaven som Teknisk Kontrol, hvad de så efter ved deres kontrol, og de nævnte bla.
følgende. Kæder kontrolleres om samle led er låst med silikone eller låse tråd.
Er dæk nedslidt eller har skader. Alle
bolte på skivebremser skal også være sikret med låse tråd eller tilsvarende.
Cyklen kontrolleres for oliespild fra utætheder, både før de køre på banen, men
også efter de har været på banen. Der er krav om at oliefilter skal være sikret
med låse tråd eller tilsvarende, så de ikke kan løsne sig under kørslen og
spilde olie på banen.
Tysk deltagere på italiens Aermacchi.
I ryttergården bemærkede jeg 3 flotte røde racere af mærket
Aermacchi/Harley Davidson, alle med nummerskilt nr. 22. Det var tyskeren Bernd
Poellmann fra Nürenberg som havde de 3 flotte cykler. Den ene var en 350cc som han kørte på i
klasse 4 indtil 350cc. De to andre to var 500cc, den ene var reserve cykel og
begge til brug i klasse 5 indtil 500cc .Det var første gang at Bernd deltog i
løb i Danmark, men han startede sin racer kariere i midten af halvfemserne på
en NSU-OSL 251 fra engang midt i tredverne, den var med gitterforgaffel og fast
bagstel. Men motoren var med to overliggende knasaksler som blev drevet med en
kæde. Bernd var elektriker og cyklerne bar præg af at her var også detaljerne i
orden. Bernd kørte meget stabilt og opnåede følgende resultater på de to
racedage. I 350cc klassen blev han nr. 6 om lørdagen og nr. 7 om søndagen. I
500cc klassen blev han nr. 10 om lørdagen og nr. 9 om søndagen.
Den engelske overraskelse.
En for os ny og ukendt engelsk kører, 22 årig George Hogton-Rusling fra
en lille by nær Sheffield i England, var tilmeldt med 2 cykler i hver sin
klasse af Team Hevcberg på Triumph Trident. Det var Klasse 750cc Formula 1+2 og
klasse 6, 750cc Forgotten. En gut med et racertalent man ikke ser hver dag.
George startede i 2013 med at køre Classic race i ”Team Hevcberg” som ejes af en
tidligere road racer ved navn Peter Hevcberg. I lørdagens træning udgik George desværre
med motorkvaler. Men i klasse 750cc Forgotten vandt han løbet på sin anden
Trident.
Hvis George slipper for uheld, kommer vi uden tvivl
til at høre mere om ham. Sidste weekend vandt han alle tre klasser han deltog i
ved et løb i Gedinne i Belgien. Klasse 350cc på en Yamaha, i Formula 750cc på
Triumph Trident, og på samme cykel vandt han også klassen op til 1300cc.
Vagn Jensen stopper sin racer karriere.
Efter lørdagens træning meddelte stævnets speaker at Vagn Jensen have
taget beslutningen om at stoppede med race og ville derfor ikke deltage i
løbene hver lørdag eller søndag. Og at Vagn ville låne sin fine Triumph Trident
ud til englænderen George, som så kunne deltage i løbet søndag i begge klasser
trods sit uheld med den ene cykel. Vagn fortalte at han havde spurgt George om
han ville prøve Vagns cykel en lille tur før han kørte frem til start. Men det
mente George ikke var nødvendigt. George kvitterede med at vinde søndagens race
i begge klasser, og den ene klasse på Vagns cykel, som han aldrig havde siddet
på før starten.
Dansk produceret Norton Manx.
For 5 år siden
lavede jeg en artikel fra løbet i Lindkøping i Svereige, hvor Peder Ovesen
deltog på en dansk produceret Norton Manx. Det var historien om 3 danskere som
havde sat sig det mål at lave hver sin Norton Manx. Her på Jyllandsringen blev
jeg vidne til Norton nr. to var blevet færdig. Det var også Peder Ovesen som
dengang kørte på sin egen cykel. Et fantastisk projekt lavet af virkelige MC
entusiater. Så nu ser vi frem til at den tredje dansk produceret Norton Manx også
bliver færdig. Per Ovesen placerede sig
som nr. 11 om lørdagen og nr. 10 om søndagen.
Samlet resultat for løbene.
For dem som vil
kende alle resultaterne fra TT løbene på Jyllandsringen, kan gå ind på
internettet på adressen
www.mylaps.com
her kan man
finde så godt som resultater fra næsten alle løb rundt om i verden.
Seneste kommentarer