VM på Nissehøjen i Næstved.

Tekst og fotos, Palle Høst Andersen

Der bliver arrangeret VM Motocross i Danmark.

Først var det Randers Motor Sport som med Motocross des Nation på Volk Mølle i 1955 viste at Danmark/DMU havde klubber som kunne kunsten at arrangere verdensmesterskaber i Motocross i Danmark.

Næstved Motor Klub var den næste klub som bandt an med det store arbejde at indrette en bane med internationale mål og sætte hele det store apparat i sene, som kræves for at gennemføre så stort et arrangement, som et verdensmesterskab i Motocross.

NMK havde netop fået ny formand i den tidligere aktive Motocross kører Knud Lodal Mortensen, der selv havde deltaget på det danske landshold i Motocross des Nation i 1955, hvor han gennemførte løbet med en flot placering som nr. 11 En dynamisk person, som samtidig med sin aktive motorsports karriere havde startet Elinstallatør virksomhed i Næstved.  Knud Lodal havde store ambitioner på klubbens vegne.

VM på Nissehøjen i Næstved.

I 1957 arrangerede NMK Dansk Grand Prix på den nyanlagte bane der fik navnet Nissehøjen og lå på Mogenstrupåsen i udkanten af Næstved by. Løbet blev en stor succes og overværet af ikke mindre end 15. 000 tilskuer. Løbet blev vundet af belgier Rene Baeten foran svenskerne Sten ”Storken” Lundin og Bill Nilsson. 20 af Europas bedste motocross kører deltog i løbet. Danskeren Mogens Rasmussen fra Næstved placerede sig på en meget fin 5. plads i løbet.

Igen i 1958 arrangerede NMK VM for 500cc klassen. Og denne gang tog Bill Nilsson revanche ved at vinde løbet foran Rene Baeten og Sten Lundin.

Efter VMet i 1958 blev der arrangeret mange løb på Nissehøjen med international deltagelse. Banen lå på en lejet grund, med en kontrakt som udløb i 1966, hvor man efter 10 års løb på banen ikke kunne få tilladelse til et nyt lejemål, fordi der skulle bygges huse på området. I dag er en af vejene i det pågældende villakvarter opkald efter banen og bære navnet Nissehøjen.

NMK anlægger ny motorbane øst for Næstved.

Derfor begyndte Næstved Motor Klub med ”lys og lygte” at lede efter et egnet terræn hvor man kunne få tilladelse til at anlægge en ny motorbane. NMK med Knud Lodal i spidsen fandt en landejendom i Nørre Tvede øst for Næstved, hvor agerjorden var dårlig, en grusgrav som var tømt og en kalkgrav som var udgravet. NMK blev forholdsvis hurtig enig med ejeren om salget, men først efter meget svære forhandlinger med myndighederne og foretræde for justitsministeren lykkedes det for klubben at få de nødvendige tilladelser til at opføre den nye motorbane. Anlægget blev dengang etableret som Motocrossbane under navnet ”Nissebjerget”. Men i dag har anlægget skiftet navn til ”Nisseringen” og rummer ud over motocrossbane også en bilbane, og eges af Næstved Motor Klub. Anlægget er et resultat af en fantastisk arbejdsindsats af frivillige klubmedlemmer, der står for drift og ledelse med Arne Lodal i spidsen for hovedbestyrelsen.

Åbningløb med lokal vinder.

I 1968 var banen klar til åbningløbet hvor Knud Lodals søn Søren Lodal kvitterede for sin fars store arbejdsindsats med etableringen af baneanlægget, ved at vide DM i 250cc klassen.

Efter åbning af baneanlægget blev Klubben velsignet med mange lokale talenter som kunne gøre sig bemærket på internationalt niveau. Bl.a. Havde John Hemmingsen fra Sakskøbing opnået gode resultater i udlandet på en 125cc KTM og fik god omtale i den lokale presse som derved trak ekstra publikum til banen ved Næstved.

I 1973 arrangerede NMK det internationale løb ”FIM Cup for 125cc”. En løbs serie som kort efter blev ophøjet til VM i 125cc. I foromtalen af løbet blev der skrevet meget om de internationale deltagere, bl.a. Japaneren Tararo Suzuki der kørte som fabrikskører for Yamaha. Derfor blev klubben pålagt kun at omtale ham som Tararo ”S”. Da publikum ellers kunne opfatte det som reklame for det konkurrerende MC mærke.

VM løb i Motocross på Nissebjerget.

1 1974 arrangerede NMK VM for 500cc klassen med hele verdenseliten som deltagere. Det var navne som regerende verdensmester belgieren Roger de Coster på Suzuki, tyskeren Villy Bauer på Maico, englænderen John Banks på CCM, amerikaneren Brad Lakey på Husqvarna, hollænderen Gerrit Wolzing på Suzuki, finnen Heikki Mikkola på Husqvarna og svenskerne Åke Jonsson på Yamaha, Christer Hammergren på Kawasaki og Arne Kring på Husqvarna.

I pauser under løbet havde NMK engageret Gasolin med Kim Larsen til at spille. Der blev ikke sparet på noget for at skabe stemning på banen ved Næstved.

Igen i 1976 og 1978 blev der kørt VM på Motocrossbanen ved Næstved. Men nu begyndte publikumsinteressen at falde. Kun 5100 betalende tilskuer overværede løbet i 1978. Resultatet blev et svidende underskud til klubkassen. Hvorfor klubben droslede ned for de store internationale løb.

I perioden 1993 til 1995 forsøgte man igen med internationale løb. Nu var det Europamesterskaberne som man fokuserede på. Det blev en stor sportslig succes, men det var ikke muligt at få økonomien til at hænge sammen. En æra med mange store internationale løb på banen ved Næstved var afsluttet.

Redaktør Otto Elbo har en stor andel i succesen som motorsporten og NMK oplevede i disse år.

N MK var heldig at Næstved Tidende havde en motorsport interesseret redaktør Otto Elbo som havde en hel side med ”motorstof” hver onsdag. Her blev NMKs løb flittigt omtalt. Hvilket var en fantastisk reklame for sporten og klubben. Elbo omtalte og lavede interview med de lokale kører. Og nogen vil måske stadig huske navne som: Mogens Rasmussen, Palle Høst Andersen, Ivan Nielsen, Jørgen Nielsen, Orla Mathiassen, Jan Nielsen, Benny Seifert, Flemming Sklader, Helge Sahl, Ole Ottosen, Torben Dahl, Ib Jensen, brødrene Henning, Jørgen, Erling og Verne Klinke, Søren og Arne Lodal, John Hemmingsen, Anders Mikkelsen, Poul Anker Johansen, Poul Blach,  Rene Holman og mange flere som jeg sikkert har glemt.

PS:          Baneanlægget som i dag bærer navnet Nisseringen, bliver flittigt brugt til både MC og billøb.