De cykler som blev anvendt i halvtresserne

Motocrosscykler i halvtresserne og tresserne.

Da sporten var ny kørte man på hvad man kunne få fat i. For det meste var det modificerede landevejscykler. Man afmonterede lysanlæg og påmonterede ”knopdæk” og så havde man en motocrosscykel. Men snart begyndte fabrikkerne at interessere sig for produktion og salg af motocrosscykler til et voksende marked for motorcykler specielt velegnet til kørsel på motocross banerne.

En af de første engelske fabrikker der i 1953 kunne levere motorcykler der kunne tages direkte ud fra forhandlerens butik og ind på motocross banen klar til start, var AJS og Matchless med deres Competitions modeller. Snart efter fulgte BSA med deres Gold Star og Ariel fabrikkerne med deres HS model. Og andre fabrikker fulgte efter.

AJS og Matchless.

AMC som fabrikken der producerede AJS og Matchless hed. Var en af de store engelske fabrikker der havde succes med at fremstille 500cc motocross cykler i stort antal. Motorerne var forholdsvis kortslaget og man anvendte udtrykket ”kvadratmotorer” som udtryk for at slaglængde og boring havde næsten samme mål. I modsætning til de svenske specialbyg som næsten alle kørte med slaglængde på tæt ved 100mm. Cyklerne har meget fint virkende teleskop forgafler. Og gearkasser var med speciel udveksling velegnet til motocross. Af danske kører som kørte på Disse mærker kan nævnes: Mogens Rasmussen, Ejvind Hansen, Karl Røgind, Ole Petersen, Jørgen Dorscheus og mange flere.

BSA Gold Star.

BSA Gold Star blev en af de mest populære motocrosscykler i midten af halvtresserne. For eksempel kørte alle deltagerne på det vindende svenske hold til Motocross des Nation i Volk Mølle ved Randers i 1955, på BSA Gold Star. Cyklerne var velkørende og motorerne var stabile. Den velkørende BSA cykel blev også benyttet af Brd. Rickman på de første cykler som de producerede med forskellige motorer. For eksempel blev Triumph og Matchless motorer ofte anvendt i BSA rammen før Brd. Rickman lavede deres helt egen konstruktion der fik navnet Metisse. Af danske motocross kører som kørte på BSA Gold Star kan bla. nævnes: Boris Rasbro, Ejvind Hansen, Arne Nielsen, Thorvald Øbro, Palle Høst Andersen og mange flere.

Ariel.

Ariel var en anden af de engelske fabrikker som producerede motorcykler til motocross. Ariel var både flot i sin røde farve og blankpoleret aluminium, let, hurtig og rimelig velkørende. Specielt deres seneste model i 1961 var en flot og god motocross maskine. Både Ejvind Hansen og Knud Lodal med flere, kørte Ariel på motocrossbanerne. Til det første danske mesterskab i motocross som blev kørt på Højbjergbanen i 1955, førte Knud Lodal fra Næstved på sin Ariel feltet an samtlige omgange, til han bremsede cyklen i stå i et sving på sidste omgang, hvorefter Ejvind Hansen let kunne overhale og køre i mål som dansk mester og med Knud Lodahl som nummer 2. Det blev det tætteste Knud Lodahl nogen sinde kom et dansk mesterskab.

Triumph.

Triumph producerede ikke specielle motorcykler til motocross. Men deres sports model Tiger 100 kunne let modificeres så den kunne anvendes til motocross. Triumph motoren var fantastisk, hvilket også fremgår af at Brd. Rickman anvendte Triumph motoren i mange af deres ”Metisse” motocrosscykler. Og hvem har ikke stået og nyt lyden fra den tocylindret Triumph motor, når for eksempel Jacob Lynegaard med andre racede rundt på motorbanerne. Den dag i dag kan man i klassisk race se og høre motocross- og rundbanecykler med Triumph motorer som er en konstruktion helt tilbage fra tredverne.

Crescent med AJS 7R motor.

Udviklingen af motocross cykler forsætter, selv om de store fabrikker mere koncentrerede sig om at tjene penge ved at sælge de modeller de allerede havde udviklet, frem for at udvikle nye cykler med bedre køreegenskaber. Så begyndte nogle af verdens bedste motocross kører selv at udvikle og forbedre cyklerne. En af de første specialbyg som så dagen lys i 1957 var svenskeren Bill Nilssons ”Crescent” med AJS 7R motor. En cykel han vandt verdensmesterskabet med i 1957. Hvorfor den svenske cykelfabrik Crescent lagde navn til cyklen er mig ubekendt. Måske har de været behjælpelig med konstruktion af stellet, eller måske sponserede projektet mod at få deres navn på cyklen. En anden svensker, Gunner Johansson kørte i øvrigt også med navnet Crescent på sin cykel, men mig bekendt var det med en BSA motor i stellet. Den belgiske verdensmester Rene Batten efterlignede Bill Nilssons Konstruktion, hvor han anvendte en AJS 7R motor i et stel af egen konstruktion. Og med den opnåede mange fine resultater i internationale løb, indtil han i 1961 slog sig ihjel på Namur banen i Belgien. Jeg deltog selv i et mindeløb for Rene Baeten på Namur banen i 1961, hvor også hans bror forsøgte at skabe sig en tilværelse som professionel motocross kører på Rene Baetens materiel, dog uden større held.

Monark.

Den svenske cykelfabrik Monark, producerede i slutningen af halvtresserne et mindre antal 500cc motocross cykel, måske max 10 stk. Cyklen var forsynet med en svensk Albin motor som havde en slaglængde på 100mm og en BSA gearkasse, samt Norton teleskop forgaffel. Cyklen var meget flot, særdeles velkørende og sejtrækkende. Sten Lundin, Ove Lundell, Lasse Gustafsson og Bengt Svensson var bla. 4 af de dygtige svenske kørere som kørte på Monark i slutningen af halvtresserne. Lasse Gustafsson var den første ikke britte som i 1958 vandt det engelske Motocross Grand Prix og Sten Lundin vandt VM i 1959 på Monark.

Husqvarna.

I 1960 besluttede Husqvarna at producere 500cc firtakts motocrosscykler på licens fra Nils Hedlunds motorfirma i Spånga. Motoren tog udgangspunkt i Husqvarnas egen motor fra 1935. Men blev nu fremstillet helt i Aluminium. Cyklen var forsynet med BSA gearkasse og Norton forgaffel. I 1960 vandt Bill Nilsson verdensmesterskabet på en prototype af cyklen. Derefter blev det til en serie meget flotte og velkørende motocross cykler som blev udbudt til salg til privatkører i 1961. Mogens Petersen fra Odense var en af de danske kører som en periode kørte på denne model.

Lito.

Da Monark stoppede med at producere deres 500cc motocross cykel. Begyndte ”Lito Verken” i Helsingborg at fremstille en serie motocross cykler som var en tro kopi af Steen Lundins Monark. Dog gik man over til at anvende Cerianni teleskop forgafler. Både Steen Lundin og Gunnar Johansson kørte herefter på ”Lito”. Skaberen af ”Lito Verken Helsingborg” var Kaj Bornebush, en tidligere kendt motocross kører, søn af ejeren af et større litografisk foretagende i Sverige. Heraf navnet ”Lito”. Kaj Bornebush kørte selv i sidevognsklassen med en Lito. Han var i øvrigt kendt for at køre med et ultra bredt bagdæk som han havde fået Trelleborg Gummifabrik til at fremstille. Det brede dæk var specielt godt at anvende når det drejede sig om opkørte baner i regn og pladder.

Palle Høst Andersen