Modne mænd på ældre motorcykler i de Norske fjelde.

Trondhjemsrittet i Norge fra 4. til 7. juni 2016.

I 1919 kørte man første gang et motorcykel løb på 1200 km fra Oslo op over de norske fjelde til Trondhjem og retur til Oslo. En virkelig hård prøve for motorcykler og mænd, når man tager datidens udstyr og veje i betragtning. Nordske motorcykel entursiaster genoptog det traditionsrige MC rally i 2012, en prøvetur for Klassiske motorcykler med 30 deltager blev en succes. (Jeg var så heldig at deltage i denne prøvetur). På mange opfordringer blev Trondhjemsrittet gentaget i 2014 og nu igen i 2016. Og der er planer om at køre igen ved løbets 100 års jubilæum i 2019.

100 deltager var i år tilmeldt løbet, heraf ikke mindre end 34 fra Danmark, 30 fra Norge, 10 fra Sverige, 8 fra Holland, 8 fra Tyskland, 5 fra England, 3 fra Østrig og 2 fra Finland. Selvfølgelig skal både cykler og mandskab være ”fit for fight” for at gennemføre de 4 dages strabasser i de Norske Fjelde. Det kræver at man er god til at køre på motorcykel og ikke er bange for at bruge cyklen. For selvfølgelig kan det ses på cyklen når man har kørt 1200 km hvoraf en hel del er på støvede grusveje.

Men med fire dage i sol fra en skyfri himmel, klassiske motorcykler i bedste trim som gerne må bruges til at køre på, en rute på 1200 km i de norske fjelde hvoraf ca. 400 km er på små grusveje i fjeldene, så er der næsten garanti for en fantastisk MC oplevelse. Og det var hvad der ventede de 100 deltager.

Arrangørene med talsmanden Rolf Barry-Berg i spidsen havde lavet et stort og flot arbejde med en rutebog over hele turen og lagt den ud på ”Dropboks” så hver deltager kunne printe den ud. Rutebogen var meget detaljeret og angav hvor langt der var til næste afkørsel og om man skulle til højre eller venstre. Det blev selvsagt til mange sider. Personlig tapede jeg siderne sammen og fik en lang bane som målte 9m. Rullet sammen og placere i en boks på styret, som jeg så kunne rulle frem efter behov under turen. Vi havde også mulighed for at udprinte kort hvor ruten var indtegnet. Og på vanskelige passager som i og ved større byer, var der opsat ”internationale tegn” som viste vej.

Af sikkerheds hensyn blev vi checket ind ved hver pause stop, så arrangørene hele tiden viste at alle var nået frem. ”Et service team” bestående af en motorcykel og en bil med anhænger og 2 mekaniker som kunne rekvieres pr. telefon om man havde behov. Ydermere havde arrangørene oplyst ”GPS koordinater” på alle pausestederne, så hvis man var kørt forkert i de øde fjelde, havde man muligheden for at lade ”GPSen” lede sig frem til næste pausested. Et fantastisk forarbejde udført af arrangørene der sikrede at vi fik en fantastisk MC oplevelse i den flotte Norske natur. Vi kom rundt i hjørner af den Norske natur som vi aldrig selv havde fundet på at besøge. Samt pausesteder med historie manglede heller ikke. Hvis du efter at have læst dette har mod på at prøve sådan en tur, så vær opmærksom på 2019 hvor 100 års jubilæumsløbet bliver kørt. Men husk på at både din motorcykel og dig selv skal være i god form.

En af de ældste cykler blev kørt af danske Knud Erik Pedersen Kværkeby, en Nimbus Kakkelovnsrør. Cyklen er utrolig flot og kørte imponerende, på lige stræk bemærkede jeg at Knud Erik køret 80 km/t uden problemer. På en af de stejle nedkørsler, kom et 180 graders sving lidt bag på os, så Knud Erik måtte lægge Nimbussen så meget ned på siden at højre trindbræt slæbte på asfalten.

Der var også få damer som deltog i løbet. Greetje Miedema fra Holland deltog på en 750cc Harley. Når jeg nåede op gennem feltet til de 3 hollænder som alle kørte på næsten ens udseende Harleys, var det kun taljemålet på køreren som afslørede hvem af dem som var damen.

Det Valisiske par Jon Hodges og Gill Swan kørte på Scott 600cc, totakt. Jeg var imponeret over deres kørsel på grusvejene i fjeldene. Fruen læste kort på ryggen af Jon, som sørgede for at den godt lastede Scott solocykel fulgte trop på de små grusveje.

Norske Marianne Barry-Berg kørte på en Zündapp 600cc med sidevogn, flot klaret, når man tager i betragtning at hun først havde fået motorcykel kørekort i vinter. Men på fjerde dagen af løbet afslørede hun for mig, at hun var så overanstrengt i venster hånd, at hun næsten ikke kunne betjene koblinggrebet.

Nordmanden Geir Arne Sørlie fik en trøstpræmie for at have gennemført løbet efter store anstrengelser. Geir Arne stillede til start på en AJS 350cc fra 1929, den svigtede ham efter nogle kilometers kørsel. Resulut fandt Geir Arne frem til nærmeste station og tog toget tilbage til sit hjem, hvor han hentede en anden motorcykel og kørte frem til førtse dags overnatnings hotel, hvor han nåede frem kl 03,30 på natten, for 2½ time senere at stå op og gøre klar til start. Det var en noget træt Geir Arne som kom i mål på 2. dagen i Trondhjem. Men gennemføre løbet det gjorde han.

Hvis man er glad for at køre på motorcykel, men alder og fysik har gjort det svært at kickstarte en potent Velocette MAC 350cc fra 1937. Så kan man som Verner Christiansen Roskilde indgå partnerskab med en som har korpus og kræfter til at jogge en kickstarter i bund. Og det har Peder Jensen Sorø, som hele løbet igennem først startede Verners Velocette og siden sin egen BSA M20 fra 1941, før turen gik op i de norske fjelde. Startproceduren var følgende, Verner sad på Velocetten og betjente gas, luft og tænding, Peder stillede sig på højre side af Velocetten og med venstre ben betjente han kickstarteren. De gange jeg overværede startproceduren, startede Velocetten på første hug.

Nordmanden Arne Eftestøl stillede til start på en fin Norton Manx 500cc som er beregnet til TT landevejsløb. Den er uden kickstarter og forkædekasse. Så den skulle løbes i gang efter hvert stop. Sverre havde ikke energi hele dagen til selv at løbe den i gang, så Arne Eftestøl slog følge med en kammerat så de var to om at få gang i den potente Norton Manx racermaskine og komme videre på ruten. Men det lykkedes også for ham at gennemføre løbet.

Danske Erling Holm København på en af de ældste Harley, var så uheldig på 3. dagen at ramme et hul i vejen så baghjulet eksede. Erling kørte derfor 4. dagen med ”Service teamet” ned til mål i Oslo, hvor han forsigtigt kunne køre sin Harley ombord på færgen hjem til København.

Jeg tror at alle 100 deltagere har haft en fantaskisk MC oplevelse som de sent vil glemme.

Tusind tak til Arrangørene af Trondhjemsrittet 2016.

Palle Høst Andersen

32 Peder Jensen, og Verner Christensen på Velocette

Fra Trondhjem, sydpå igen, den flotte natur langs fjord

Kbh. truppen Bjarne Mortensen/Allan Jaque, Søren Sønder

Flot og øde natur. Nød til at gøre stop og nyde naturen

Fra Wadahl Høyfjellshotel køre langs denne lakse sø

Rutebog og GPS på styret af min Triumph som hjælpeværkt

En af bropassagerne af de mange elve vi skulle over.

Knud Erik Pedersen på Kakkelovnsrør

Skønne natur, husk at holde øje vejen

Walisiske par kørte på godt lastet Scott

Classic TT på Jyllandsringen 2014.

Classic TT løb på Jyllandsringen 2014.

 

International Classic TT på Jyllandsringen 13.-14. September 2014, med Aarhus Motor Klub som arrangør. Det var andet år i træk at Jyllandsringen lagde asfalt til dette store arrangement. Rigtig mange udenlandske kører havde fundet vej til Jyllandsringen og var med til at give de danske kører kamp til stregen og gøre løbene spændende. Lørdag var vejret varmt og solrigt, men søndag var det koldt , overskyet og endte med regn.

 

Men formanden for Aarhus Motor Klub Poul Nyrup kunne glæde sig over fremgang for Classic Road Racing i flere af klasserne hvor der var mange deltagere. Ikke mindst i 50cc klassen hvor der var 22 deltagere, næsten alle danske. Lørdagens program sluttede med klassen for Formula 1 og 2 hvor der var 31 til start. Her viste Kim ræs Jensens på bedste vis hvordan det skal gøres. Idet Kim vandt løbene både lørdag og søndag i overbevisende stil.

 

Teknisk kontrol.

Ved et stævne som dette er der mange officials og frivillige hjælpere i arbejde, for at løbet kan blive afviklet korrekt, og ikke alle funktioner bemærker man som tilskuer ved et løb. Aarhus Motor Klub havde denne weekend ikke mindre end 95 frivillige hjælpere i arbejde for at afvikle dette arrangement.

 

En funktion som er vigtig er sikkerheden på banen, så ingen kommer galt af sted under løb og træning. Alle deltagere skal derfor passere ”Teknisk kontrol” før de får lov at køre ud på banen. Og enkelte bliver sendt tilbage for at rette fejl og mangler inden de får lov at køre ud igen. Jeg spurgte kontrollanterne Bent Jensen og Ebbe Solbær, der denne weekend havde opgaven som Teknisk Kontrol, hvad de så efter ved deres kontrol, og de nævnte bla. følgende. Kæder kontrolleres om samle led er låst med silikone eller låse tråd.  Er dæk nedslidt eller har skader. Alle bolte på skivebremser skal også være sikret med låse tråd eller tilsvarende. Cyklen kontrolleres for oliespild fra utætheder, både før de køre på banen, men også efter de har været på banen. Der er krav om at oliefilter skal være sikret med låse tråd eller tilsvarende, så de ikke kan løsne sig under kørslen og spilde olie på banen.

 

Tysk deltagere på italiens Aermacchi.

I ryttergården bemærkede jeg 3 flotte røde racere af mærket Aermacchi/Harley Davidson, alle med nummerskilt nr. 22. Det var tyskeren Bernd Poellmann fra Nürenberg som havde de 3 flotte cykler.  Den ene var en 350cc som han kørte på i klasse 4 indtil 350cc. De to andre to var 500cc, den ene var reserve cykel og begge til brug i klasse 5 indtil 500cc .Det var første gang at Bernd deltog i løb i Danmark, men han startede sin racer kariere i midten af halvfemserne på en NSU-OSL 251 fra engang midt i tredverne, den var med gitterforgaffel og fast bagstel. Men motoren var med to overliggende knasaksler som blev drevet med en kæde. Bernd var elektriker og cyklerne bar præg af at her var også detaljerne i orden. Bernd kørte meget stabilt og opnåede følgende resultater på de to racedage. I 350cc klassen blev han nr. 6 om lørdagen og nr. 7 om søndagen. I 500cc klassen blev han nr. 10 om lørdagen og nr. 9 om søndagen.

 

Den engelske overraskelse.

En for os ny og ukendt engelsk kører, 22 årig George Hogton-Rusling fra en lille by nær Sheffield i England, var tilmeldt med 2 cykler i hver sin klasse af Team Hevcberg på Triumph Trident. Det var Klasse 750cc Formula 1+2 og klasse 6, 750cc Forgotten. En gut med et racertalent man ikke ser hver dag. George startede i 2013 med at køre Classic race i ”Team Hevcberg” som ejes af en tidligere road racer ved navn Peter Hevcberg. I lørdagens træning udgik George desværre med motorkvaler. Men i klasse 750cc Forgotten vandt han løbet på sin anden Trident.

 

Hvis George slipper for uheld, kommer vi uden tvivl til at høre mere om ham. Sidste weekend vandt han alle tre klasser han deltog i ved et løb i Gedinne i Belgien. Klasse 350cc på en Yamaha, i Formula 750cc på Triumph Trident, og på samme cykel vandt han også klassen op til 1300cc.

 

 

Vagn Jensen stopper sin racer karriere.

Efter lørdagens træning meddelte stævnets speaker at Vagn Jensen have taget beslutningen om at stoppede med race og ville derfor ikke deltage i løbene hver lørdag eller søndag. Og at Vagn ville låne sin fine Triumph Trident ud til englænderen George, som så kunne deltage i løbet søndag i begge klasser trods sit uheld med den ene cykel. Vagn fortalte at han havde spurgt George om han ville prøve Vagns cykel en lille tur før han kørte frem til start. Men det mente George ikke var nødvendigt. George kvitterede med at vinde søndagens race i begge klasser, og den ene klasse på Vagns cykel, som han aldrig havde siddet på før starten.

 

 

 

Dansk produceret Norton Manx.

For 5 år siden lavede jeg en artikel fra løbet i Lindkøping i Svereige, hvor Peder Ovesen deltog på en dansk produceret Norton Manx. Det var historien om 3 danskere som havde sat sig det mål at lave hver sin Norton Manx. Her på Jyllandsringen blev jeg vidne til Norton nr. to var blevet færdig. Det var også Peder Ovesen som dengang kørte på sin egen cykel. Et fantastisk projekt lavet af virkelige MC entusiater. Så nu ser vi frem til at den tredje dansk produceret Norton Manx også bliver færdig.  Per Ovesen placerede sig som nr. 11 om lørdagen og nr. 10 om søndagen.

 

Samlet resultat for løbene.

For dem som vil kende alle resultaterne fra TT løbene på Jyllandsringen, kan gå ind på internettet på adressen www.mylaps.com her kan man finde så godt som resultater fra næsten alle løb rundt om i verden.