Finaleløb Historisk 27.-28. sep. 2014

Der er travlhed før første prøvetur på banen

Den total renoverede v8 motor fylder godt i motorrummet på den lille sportsvogn.

De sidste fine justeringer foretages før første prøvetur på banen

Det som har betydning er nyt. Sæde, rat og styrtbøjler. Det andet har 30 års patina.

Selv de flotte originale Magnesium fælge er bevaret

Historisk Motorsport Danmark

Historisk Motorsport Danmark afholdte sæsonens sidste løb d. 27. og 28. september 2014 på Ring Knutstorp i Sverige. Der var ikke mindre end 143 biler tilmeldt løbet. Som blev opdelt i 7 klasser hvor der blev kørt 3 heat i hver klasse. Vejret lørdag var tørt og solrigt, men søndag var det overskyet og koldt især om formiddagen.

Lørdag formiddag under træningen havde jeg rig lejlighed til at studere køretøjerne nærmere i ryttergården. Det var interessant at se den store forskel der er på deltagernes team, udstyr, antal hjælpere og lignende. Det strækker sig fra det lille team der kommer med et køretøj og en enkelt hjælper, og til store teams med kæmpestore transporter, garagetelte hvor mekanikerne kan arbejde på flere biler samtidig side om side og hvor der også er plads til forplejningszone for kører og crew.

Man fornemmer tydeligt at Historisk Motorsport ikke bare handler om race, men også om socialt samvær, og i visse tilfælde er det et familie anliggende, hvor flere generationer er til stede og følger entusiastisk med i aktiviteter på banen. Hvor selv en overhaling langt tilbage i feltet straks belønnes med synlig applaus fra supporterne. Det kan man kun blive i godt humør af at opleve.

 

Fra amerikansk garagefund til debut i Historisk Racing.

Jacob V. Holstein var på udkik efter en sportsvogn som han kunne deltage med i Historisk Racing, klasse 65, altså biler bygget senest i 1965. Jacob fandt en TVR Griffith 200 fra 1964 i Amerika med en fortid i amerikansk sportsvognsløb, hvor dens tidligere ejer John Burr have flere gode placeringer i begyndelsen af halvfjerdserne. I 1977 blev bilen gemt og næsten glemt i en garage, indtil den blev fundet og bragt til Danmark i 2013.

Jacob V. Holstein lod motoren en amerikansk V8 renovere fra A til Z, bilen fik nye bremser, støddæmpere og alt nødvendigt sikkerheds udstyr for at den kunne deltage i Historisk Motorsport i Danmark. Karosseriet er af glasfiber og har den patina som kommer af 10 års brug på racerbanerne i Amerika og mere end 30 år i en garage. Men sådan skal det være, selv det gamle på tapede startnummer ”57” er bevaret.

Debut på Knutstorp.

Bilen blev netop færdig til deltagelse i løbet 27.-28. september 2014. De sidste fin justeringer blev foretaget i depotet lørdag formiddag, og så var det ud til test på banen. Resultatet i første heat efter en forsigtig start blev til en 4. plads i Div. 5. det gav anledning til mod og optimisme. 2. heat resulterede i en tur i sandkassen for enden af langsiden, måske på grund af overmod. 3. Heat, mere ro på og en 3. plads i Div. 5 som slut resultat for dagen og alle anstrengelserne. Noget tyder på at TVR Griffith med start nr. 57, har fået sin anden ungdom tilbage på de danske racerbaner.

 

Beskrivelse af TVR bilerne.

Et tidsskrift omtaler TVR bilerne på følgende måde: Det er en klassisk britisk sportsvogn med plads til to personer, motoren ude foran og med baghjulstræk.

Men er det nu slut med TVR sportsvogne?

Den daværende ejer, sælge TVR til en russisk køber for anslået 150 millioner kroner i 2004. Køberen var Nikolay Smolensky, en 24-årig russer med en børneopsparing af den helt store slags. I løbet af to år lykkedes det dog russeren at forvandle bilfabrikken fra Blackpool til et fallitbo, og den sidste TVR forlod fabrikken i 2006.