International Classic TT

Classic TT løb på Jyllandsringen

 

International Classic TT på Jyllandsringen 13.-14. September 2014, med Aarhus Motor Klub som arrangør. Det var andet år i træk at Jyllandsringen lagde asfalt til dette store arrangement. Rigtig mange udenlandske kører havde fundet vej til Jyllandsringen og var med til at give de danske kører kamp til stregen og gøre løbene spændende. Lørdag var vejret varmt og solrigt, men søndag var det koldt , overskyet og endte med regn.

 

Men formanden for Aarhus Motor Klub Poul Nyrup kunne glæde sig over fremgang for Classic Road Racing i flere af klasserne hvor der var mange deltagere. Ikke mindst i 50cc klassen hvor der var 22 deltagere, næsten alle danske. Lørdagens program sluttede med klassen for Formula 1 og 2 hvor der var 31 til start. Her viste Kim ræs Jensens på bedste vis hvordan det skal gøres. Idet Kim vandt løbene både lørdag og søndag i overbevisende stil.

 

Teknisk kontrol.

Ved et stævne som dette er der mange officials og frivillige hjælpere i arbejde, for at løbet kan blive afviklet korrekt, og ikke alle funktioner bemærker man som tilskuer ved et løb. Aarhus Motor Klub havde denne weekend ikke mindre end 95 frivillige hjælpere i arbejde for at afvikle dette arrangement.

 

En funktion som er vigtig er sikkerheden på banen, så ingen kommer galt af sted under løb og træning. Alle deltagere skal derfor passere ”Teknisk kontrol” før de får lov at køre ud på banen. Og enkelte bliver sendt tilbage for at rette fejl og mangler inden de får lov at køre ud igen. Jeg spurgte kontrollanterne Bent Jensen og Ebbe Solbær, der denne weekend havde opgaven som Teknisk Kontrol, hvad de så efter ved deres kontrol, og de nævnte bla. følgende. Kæder kontrolleres om samle led er låst med silikone eller låse tråd.  Er dæk nedslidt eller har skader. Alle bolte på skivebremser skal også være sikret med låse tråd eller tilsvarende. Cyklen kontrolleres for oliespild fra utætheder, både før de køre på banen, men også efter de har været på banen. Der er krav om at oliefilter skal være sikret med låse tråd eller tilsvarende, så de ikke kan løsne sig under kørslen og spilde olie på banen.

 

Tysk deltagere på italiens Aermacchi.

I ryttergården bemærkede jeg 3 flotte røde racere af mærket Aermacchi/Harley Davidson, alle med nummerskilt nr. 22. Det var tyskeren Bernd Poellmann fra Nürenberg som havde de 3 flotte cykler.  Den ene var en 350cc som han kørte på i klasse 4 indtil 350cc. De to andre to var 500cc, den ene var reserve cykel og begge til brug i klasse 5 indtil 500cc .Det var første gang at Bernd deltog i løb i Danmark, men han startede sin racer kariere i midten af halvfemserne på en NSU-OSL 251 fra engang midt i tredverne, den var med gitterforgaffel og fast bagstel. Men motoren var med to overliggende knasaksler som blev drevet med en kæde. Bernd var elektriker og cyklerne bar præg af at her var også detaljerne i orden. Bernd kørte meget stabilt og opnåede følgende resultater på de to racedage. I 350cc klassen blev han nr. 6 om lørdagen og nr. 7 om søndagen. I 500cc klassen blev han nr. 10 om lørdagen og nr. 9 om søndagen.

 

Den engelske overraskelse.

En for os ny og ukendt engelsk kører, 22 årig George Hogton-Rusling fra en lille by nær Sheffield i England, var tilmeldt med 2 cykler i hver sin klasse af Team Hevcberg på Triumph Trident. Det var Klasse 750cc Formula 1+2 og klasse 6, 750cc Forgotten. En gut med et racertalent man ikke ser hver dag. George startede i 2013 med at køre Classic race i ”Team Hevcberg” som ejes af en tidligere road racer ved navn Peter Hevcberg. I lørdagens træning udgik George desværre med motorkvaler. Men i klasse 750cc Forgotten vandt han løbet på sin anden Trident.

 

Hvis George slipper for uheld, kommer vi uden tvivl til at høre mere om ham. Sidste weekend vandt han alle tre klasser han deltog i ved et løb i Gedinne i Belgien. Klasse 350cc på en Yamaha, i Formula 750cc på Triumph Trident, og på samme cykel vandt han også klassen op til 1300cc.

 

 

Vagn Jensen stopper sin racer karriere.

Efter lørdagens træning meddelte stævnets speaker at Vagn Jensen have taget beslutningen om at stoppede med race og ville derfor ikke deltage i løbene hver lørdag eller søndag. Og at Vagn ville låne sin fine Triumph Trident ud til englænderen George, som så kunne deltage i løbet søndag i begge klasser trods sit uheld med den ene cykel. Vagn fortalte at han havde spurgt George om han ville prøve Vagns cykel en lille tur før han kørte frem til start. Men det mente George ikke var nødvendigt. George kvitterede med at vinde søndagens race i begge klasser, og den ene klasse på Vagns cykel, som han aldrig havde siddet på før starten.

 

 

 

Dansk produceret Norton Manx.

For 5 år siden lavede jeg en artikel fra løbet i Lindkøping i Svereige, hvor Peder Ovesen deltog på en dansk produceret Norton Manx. Det var historien om 3 danskere som havde sat sig det mål at lave hver sin Norton Manx. Her på Jyllandsringen blev jeg vidne til Norton nr. to var blevet færdig. Det var også Peder Ovesen som dengang kørte på sin egen cykel. Et fantastisk projekt lavet af virkelige MC entusiater. Så nu ser vi frem til at den tredje dansk produceret Norton Manx også bliver færdig.  Per Ovesen placerede sig som nr. 11 om lørdagen og nr. 10 om søndagen.

 

Samlet resultat for løbene.

For dem som vil kende alle resultaterne fra TT løbene på Jyllandsringen, kan gå ind på internettet på adressen www.mylaps.com her kan man finde så godt som resultater fra næsten alle løb rundt om i verden.