Copenhagen Historic Grand Prix 2014

Et par udstillet klassiske sidevognscykler beregnet til rundbaneløb tiltrak en del opmærksomhed.

Formanden for RR sektionen i DMU Jesper Holm, holder instruktion for kørerne om weekendens program og regler for MC aktiviteterne på banen. Af forsamlingen fremgår det tydeligt at det er modne mænd der dyrker klassik Road Racing.

Et flot syn. DMU´s telt som var basen for motorcykelklassen. Her var fri adgang til cyklerne og lejlighed til at tale med kørerne. DMU havde lagt informationer frem om DMU og MC sporten i Danmark.

Et foto som afspejler atmosfæren i ryttergården, hvor cyklerne serviceres før starten.

Tekst og foto af Palle Høst Andersen       

 

Korsør 5. august 2014.

Motorcyklerne kommer igen!

Under denne overskrift Skrev arrangøren af Copenhagen Historic Grand Prix følgende i programmet for 2014.

Kørerne sidder klar i ryttergården på deres maskiner og venter på starten. Stirrende fjernt og fokuseret gennem plexiglasset, før det hele går løs. Én i stærkt patineret klassisk læder, Cromwell-pottehjelm, klud under hagen og goggles. En anden er iført lukket intergralhjelm og ambulancefarvet læderdragt med topmoderne strømlinet bule på ryggen og knæpads for optimal føling med farten i svingene. Kontrasterne mødes i klassisk road-racing som igen er på programmet ved Copenhagen Historic Grand Prix 2014. Men trods de åbenlyse forskelle i kørernes mundering er det en fælles passion for motorsporten og mekanikken i de gamle tohjulede, der bringer dem sammen.

DMU’s hundrede års jubilæum.

DMU markerede bla. sit hundrede års jubilæum, ved sin tilstedeværelse på Copenhagen Historic Grand Prix på den fantastiske bybanen ved Bellahøj i weekenden 2. og 3. august 2014 på bedste vis. Et stort telt, hvor alle deltagerne i MC opvisningen kunne stå skærmet for regn og sol, skabte en god base for MC interesserede i weekenden, og der var fri adgang til at studere racerne og evt. tale med kørerne. Og hvor der også fandtes informationer om DMU og MC sporten.

Motorcyklerne kørte ”opvisning” både lørdag og søndag. Når motorcyklerne ”kun” køre opvisning, og ikke løb som bilerne. Skyldes det sikkerheds hensyn. DMU kan ikke godkende bybanen til MC løb, da banen er omkranset af betonmure uden sikkerhedsafskærmning for kørerne, i form af halmballer eller luftpude polstring. Styrter en motorcykel kan mødet med betonmuren være fatal for køreren. Til bil løbene stiller man ikke de samme sikkerhedskrav, da kørerne trods alt sidder bedre beskyttet inde i bilerne. Men med disse 1 m høje betonværn og på toppen af dem et 2m høje stålhegn, er sikkerheden for publikum i top.

Banen ved Bellahøj.

Det var andet år at der blev kørt på banen ved Bellahøj.  Med erfaringer fra sidste år havde arrangøren forbedret banens layout, med chikaner der gav et bedre flov. Der var opbygget flere tribuner for publikum samt flere storskærme så man kunne følge kørerne det meste af banen rundt. Det kneb dog lidt med højtalerdækning på visse steder af banen. Men generelt en god bane, hvor der både er langsider til store hastigheder , sving og chikaner der stiller krav om kraftige opbremsninger og samtidig lægger op til tæt kørsel og dueller. Hvilket vi fik mange eksempler på i billøbene. På en bybane som den ved Bellahøj kan det ikke undgås at der kommer forsinkelser i tidsplanen. Når der i billøbene blev oversatset, resulterede det ofte i et ublidt møde med betonvæggen og deraf følgende havari, som medførte stop i løbet indtil redningskøretøjer havde ryddet banen. Deltagerne i løbet blev derefter sat i gang efter en Pacecar og løbet genoptaget. I det gode vejr var det alt i alt en god underholdning for publikum.

Motorcyklerne kørte opvisning.

MC opvisningen var en god afveksling mellem alle bil løbene. Og mig bekendt skete der ingen uheld under MC opvisningerne.  Selv om jeg med mit kendskab til RR kører ikke mener der er den store forskel i ”opvisning” og race. Når første de er kommet ud på banen, så går de til stålet. Uanset hvad man kalder løbet i programmet. Det var et meget blandet felt af motorcykler der var på banen. Der var de meget hurtige fir cylinder to takts 500cc cykler, som duellerede med hinanden, klassiske to cylinder firtaks cykler fra halvfjerdserne med deres helt specielle twin lyd.  Men der var også de små 50cc cykler som i kraft af lyden fra de mange omdrejninger på motorerne gjorde opmærksomme på deres tilstedeværelse. Men det var ikke bare motorcyklerne som var ældre klassiske modeller. Kørerne var også modne mænd hvor den dominerende hårfarve var ”Grå”. Blandt deltagerne observerede jeg ældre tidligere aktiv motorkører som her havde genoptaget deres gamle sport, dog i en anden disciplin. Bernt Linder Madsen der i firserne deltog i VM serien i Sidecar Cross rundt i Europa, måtte ud og prøve sit racer gen igen og kørte her på en flot Norton solo cykel. Tidligere RR sidevogns kører Benny Lysen deltog her på en ældre Triumph solo cykel, som han så ud til at befinde sig godt på. Motorcyklerne var på banen 2 gange både lørdag og søndag. Stævne speakeren som klart tilkendegav at han var bil mand. Takke MC feltet efter sidste gang de var på banen, for deres interessante og afvekslende opvisning mellem billøbene.

Vi håber at der også næste år bliver mulighed for at vise MC sporten på den flotte bane ved Bellahøj.