Klasisk RR på Ring Djursland 2016

Rene Prang og Vagn Jensen

Klassisk Road Racing på Ring Djursland d. 13. og 14. august 2016

55 Motorcykel Road Racer deltog i løbene på Ring Djursland i denne weekend. Desværre bød lørdagen på en del regn, men om søndagen var det tørvejr og vi blev vidne til nogle gode løb.

Hvis jeg skal definere Klassisk Race med få ord, så må det blive som følger:

1)      En sport hvor det sociale samvær også har stor betydning. Man kan næsten tale om at det er en team sport, bestående af kører, mekaniker og hjælpere, som alle deltager entusiastisk i aktiviteterne, og man hjælper også gerne en komkurent i nød.

 

2)      Cyklerne er inddelt efter motorstørrelse og ”alder”. Det med alder kan tages med et gran salt. Idet der også deltager nyproducerede kopier af datidens originale modeller.

 

3)      Kørerne findes i alle aldre. Man kan se kører som er meget ældre end de motorcykler de køre på. Og det modsatte kan også ses, hvor en ung kører anvender en cykel som er noget ældre end ham selv. Det gør det ikke mindre interessant.

 

4)      Men som jeg ser det er det en charmerende coktail. Det er ulejligheden vær at besøge en ”Klassic Race Weekend.” Pitten er normal åben for publikum, og du er ofte velkommen i pitten for en snak. Og de fleste vil gerne vise deres flotte materiel frem og evt. få en motorsnak.

 

På min tur gennem MC Pitten på Ring Djursland, støtte jeg på et par interessante historier. Her er et par af dem.

Racer familien Troels og Jonas Kristensen fra Randers. (Far og søn)

Det var Jonas Kristensen der stillede til start i klasse ”Classic 7D” på en Honda CBR 600 F2 fra 1992. En fin cykel med en lidt pudsig historie.

Jonas far, Troels Kristensen fra Randers kørte i 1992 i klassen ”Super Sport 600” på denne cykel, men i 1994 blev cyklen solgt. Det fortrød Troels desværre siden hen, og ville gerne have beholdt cyklen, men nu var det jo sket.

21 år senere fandt Troels søn Jonas cyklen igen ved gode venners hjælp, købte cyklen og gav sin far den i 50 års fødselsdagsgave. Ved fælles hjælp fik cyklen det store service eftersyn så den blev klar til race igen. Og det blev derfor til Classic Race i denne weekend på Ring Djursland.

Jonas Kristensen har kørt Race fra han var 5 år, han startede med micro Cross på banen i Års, men efter en skade i den ene skulder i 2008 holdt han en pause til 2010 hvor han deltog i EM RR i Scooter klassen. I 2010 kørte Jonas RR på en 125 cc Honda, men skiftede senere til en Honda CBR 600 som han kørte en del løb på. Men Jonas styrtede ved et løb i Spanien i 2013 og fik en skade i den anden skulder og har derfor holdt pause indtil nu.

Familieteamet Kristensen blev enige om at fars cykel skulle ud at køre race igen og det blev i denne week end på Ring Djursland og Jonas skal køre cyklen. Jonas var hurtigst i lørdagens heat 1, men en lille tyvstart gav en straf på +20 sekunder, der derfor forvandlede en sikker sejr til en 3. plads på resultatlisten. Det var derfor vi med spænding så frem til søndagens heat. Med den flotte kørsel lørdag må have lagt et vist pres på Jonas om at gøre det lige så godt om søndagen.

Starten gik godt, Jonas lå som nr. 2 efter Mike Spile og foran Rene Prang, så vi så frem til en god dyst. Men pludselig manglede Jonas da feltet passerede langsiden. En svigtende gearkasse resulterede i en masse frigear som distraherede Jonas så han kom ind i kurven efter langsiden med alt for stor fart. En kraftig opbremsning resuterede i en forhjuls udskridning og Jonas røg af cyklen. Så var det heat slut for Jonas. Mike Spile førte stadig heatet, men Rene Prang pressede hårdt på og passerede Mike på sidste omgang efter en drabelig dyst.

Når Jonas får repareret gearkassen, ser vi ham forhåbentlig igen til Classic race på Jyllandsringen i september måned.

12 tusinde dele af et sekund sendte Benny Lysen ud af resultatlisten for 1. heat lørdag.

Da Benny Lysen passerede mållinien blev det ternede flag vist og Benny opfattede at han var flaget af og løbet var slut, hvorfor Benny returnerede til pitten. Men skæbnen ville at Benny var ved at blive overhalet af heatets vinder Lars Sandberg med en omgang, hvilket skete straks efter mållinien, og det betød at det ternede flag blev vist for vinderen Lars og ikke for Benny der havde passeret mållinien 12 tusinde dele af et sekund før Lars Sandberg og derfor skulle køre en omgang mere.

Reglen er ganske klar: Alle deltagerne skal flages af efter vinderen er blevet flaget af. Og kun dem som kommer i mål og passere målstregen efter vinderen, betragtes at have gennemført løbet.

Lovende debut i Klassic Racing som forhåbentlig bliver til mere end denne ene optræden.

Den erfarne Road Racer Rene Prang, fik et tilbud fra Vagn Jensen om at stille til start på Vagn Jensen Ducati her på Ring Djursland. Rene kvitterede ved at blive nr. 2 i lørdagens heat. Og ved at vinde søndagens heat. Det var en flot debut, som vi gerne ser blive fulgt op af flere løb.

Rene Prang er 47 år. Begyndte at køre RR i 1990, før den tid var det motocrossløb som var interessen. Men siden 1990 har Rene vist flotte resultater i moderne RR klasser. Men der er jo en mulighed for at køre i begge klasser.

Et far og søn Team.

Mike Spile der vandt klasse 7C både lørdag og søndag, og havde den flotte duel med Rene Prang. Er 27 år og har kørt RR siden 2008. I år har Mike deltaget i løb på Jyllandsringen, på Assen i Holland, Ring Djursland, i Lindkøping Sverige og Padborg Park med gode resultater som udbytte.

Mikes far Peder Spile der er 70 år begyndte at køre RR på Ducati i 1985 og hjælper i dag Mike som mekaniker.

Palle Høst Andersen