Klassisk Trialsport.

Tekst og foto af Palle Høst Andersen

December 2010.

Klassisk trialmotorcykel på banen igen.

Klassisk motorcykel er et begreb der dækker over motorcykler som er mere end 25 år gamle. Det er blevet meget populært blandt ældre motorcyklister, at dyrke klassik motorsport eller besøge arrangementer hvor der udøves motorsport med klassiske motorcykler.

”Observed Trial” eller på dansk ”Bedømt trial” har været en næsten overset disciplin i motorcykelsporten i Danmark. Under Danmarks Motor Union har man i dag ca. 70 aktive udøvere. Men som i andre discipliner i motorsport er klassiske aktiviteter blevet meget populære, det gælder også for trialsporten. Man køre på klassiske cykler, hvor nyeste teknik og udvikling ikke må anvendes. Det vil sige det er kun for cykler der er mere end 25 år gamle som må bruges. Kørerne er tydeligvis også nogen med end del år på bagen. Jeg mødte en af mine gamle motorvenner Erik Schjerning ved et Bedømt Trial på Langeland og stillede ham et par spørgsmål vedrørende trial.

Hvornår begyndte man at køre Klassisk Trial i Danmark?

En af mine gamle venner Erik Schjerning der har dyrket trialsporten i mange år, var ved dette løb både aktiv deltager på sin gamle Triumph Tiger Cub på 200cc fra 1957og løbsleder og dermed havde to forskellige hverv på samme dag og det er tilsyneladende ikke noget problem i klassisk trial sport. Jeg spurgte Erik om hvornår man var begyndt med klassisk trial i Danmark, hvem der startede det og hvad er gældende regler for cyklerne. Er sporten dyr at deltage i? og jeg fik dette svar af Erik Schjerning:

Regler for klassisk trial.

Da vi er relativ få, som dyrker Klassik trial i DK, har vi indtil nu haft en enkel skillelinje mellem en moderne og en klassisk trialcykel.

 

På en klassiker må der ikke være skivebremser, væskekølet motor og monoaffjedring. ( de ældre mc´er som er født med monoaffjedring, som f.eks. NSU Max og andre, er naturligvis meget velkomne )

Det vil sige at grænsen mellem moderne og klassik når det gælder fabriksfremstillede trialcykler, ligger omkring 1984 - 85 - 86. På dette tidspunkt begyndte flere mærker, at markedsføre trialcykler med monoaffjedring og skivebremse på forhjulet.

 

Du spørger til prisen på Honda, som f.eks. dem der deltog på Langeland.

Netop disse Honda modeller, som hedder TL 200, TLR 200 og TLR 250 er fra midten af 80´erne. Og det er rigtig gode cykler, god kvalitet, fine at køre på og derfor eftertragtet. Der blev kun solgt få stykker af dem i DK, fordi de var meget dyrere end alle andre på markedet dengang. Når noget er efterspurgt og der kun findes få, så stiger priserne. Og især TLR 250 koster mange penge.  Jeg har hørt om priser fra 25.000 kr. og mere. TLR 200 kan man være heldig at finde til omkring 20.000 kr. Kigger man på annoncer i engelske motorcykelblade, eller på nettet, er det ikke umuligt at finde en TLR 200 til 12 - 15.000 kr.. Men så koster det også noget at få dem hentet hjem. Men flere har gjort det. Også hentet nogle stykker i Belgien.

 

Hvem fik ideen om at starte?

 

Du spurgte mig hvem der fik ideen til klassisk trial i DK? Jeg tror inspirationen opstod i flere gamle "trialhoveder" omkring år 2000. Det var jo en stor fornøjelse, at besøge Klassisk Motocross og Klassisk RR stævner. Man blev påvirket og smittet af den fine atmosfære, der var i disse kredse. Det var jo helt tydeligt motorsport "med et menneskeligt ansigt" - på mere end en måde. Her kunne man kende forskel på de mange spændende maskiner. De havde forskellige slags lyde   og så forskellige ud. Nogle var teknisk interessante at studere og andre havde sjove personlige løsninger. Hvad enten det var RR eller Cross, så osede det af hygge omkring racerne i ryttergårdene.

 

Af og til traf jeg gamle bekendte, som jeg kendte fra datidens Trials. Og så snakkede vi lidt for sjov, - om ikke man skulle sætte gang i noget Klassisk Trial. Jeg var så heldig, at jeg stadig havde min gamle Triumph Tiger Cub fra 1957, som stod og så sørgmodig ud. Beslutningen blev taget, - den blev trukket frem af støvet, hvor den havde stået uberørt siden 1972. Da jeg betragtede det økonomiske udgangspunkt som værende 0 kr., besluttede jeg at ofre nogle penge, så den blev lidt sjovere.

 

I England er Klassisk sporten stor.

 

Jeg blev glædelig overrasket, da jeg fik et katalog fra Sammy Miller i England, hvor jeg kunne se, at man faktisk kunne købe alt til Triumph Tiger Cub og mange andre mærker. I England vrimler det med Klassisk Motorsport og Miller havde skabt sig en veletableret forretning, som kunne servicere denne kundekreds.

Jeg monterede alufælge, alutank, skærme, lydpotte, nyt stempel, ventiler, karburator m.m.. Og pludselig havde jeg en sjov lille trialcykel, som absolut er anvendelig til denne sport, selv om den oprindelig var en gadecykel. Lidt morsomt er det, at ældre motorcyklister husker Tiger Cub, som noget af det mest uholdbare på to hjul. Måske var der lidt hold i rygterne, for de første årgange havde ikke verdens bedste plejlstangslejer. Men det blev der ændret på. I dag er Triumph Tiger Cub en af de mest efterspurgte Trialsmaskiner, hvis man internationalt vil deltage i de særlige Pre - 65 løb. Hos bl.a. Sammy Miller, kan man købe istandsatte Trials Cub, BSA C15 og B 40 og andre, så fine som fabriksnye. Men det koster kassen.

 

I 2001 var min Tiger Cub løbsklar. Og jeg tror vi var fire deltagere, til den spæde start, på gamle cykler, i et Trials på Fyn. Der er fine muligheder til at deltage i løb sammen med moderne cykler. De arrangerende klubber åbner med glæde en klasse for klassiske cykler, hvor de kører samme sværhedsgrad, som C - klassen for moderne cykler.

 

Efterhånden bliver der afholdt 3 - 4 rene Klassisk løb om året i DK.  Desuden er der ofte danske klassisk-kørere, der deltager i Tyskland, Sverige og andre steder. For nylig var der 15 danske deltagere til Sixpencer Trial i Sverige. Til dette løb er der en hel særlig stemning. Der dystes i samme sektioner år efter år. Løbet er blevet kørt siden 1956 og der er stadig nogle af de gamle trial pionerer med, som f.eks. Gøsta Andersson, Kuno Karlsson, Lars Jahn og flere.

 

Fynske Ole Christoffersen har på sin Tiger Cub for nylig deltaget i et 2 Dages Trial på Isle of Man. Interessen for denne hyggelige sport vokser stille og roligt.

 

En sport hvor far og søn kan konkurrere sammen .

Trial er en MC sport, der modsat de fleste andre MC sportsgrene, ikke går ud på at køre hurtigst, men derimod går det ud på at beherske sin MC i vanskeligt terræn, uden at berøre jorden med fødderne. Man gennemkører en af gangen, korte afmærkede terrænafsnit, hvor man bliver "bedømt" og får så et antal strafpoints, alt efter hvor mange gange man har haft foden på jorden, Stævnerne er arrangeret så alle kan deltage, fra den absolutte nybegynder, til DM eliten, sektionerne er afmærket så alle kan gennemføre, uanset ens niveau. I de sidste par år er der ligeledes kommet en del klassiske kørere til, også disse kørere og deres gamle ofte tunge maskiner kan gennemføre et trial med succes. Hvor andre motorsports grene ofte har sat far på bænken, eller i pit for at skrue, så er Trial en sport hvor far og søn ofte starter op sammen og konkurrerer mod hinanden.