Fotoalbum

Hans Boel og mig ved afrejsen fra Korsør da vi skulle til Isle of Man

En Isle of Man entusiast har malet sin hjelm med et billed af Isle of Man mountens circuit.

Her står vi ved udkørslen fra depotet, klar til en tur rundt på Isle of Man banen, ca. 63 km.

Der køres kun løb hver anden dag. På hviledagene er der andre aktiviteter som her et Trial.

Det berømte sving på banen på vej ned fra bjergene og med den berømte cafe "Greg Ny Baa"

Et motorcykel museum , her i værkstedet hvor de restaurerede motorcyklerne.

En samling Triumph motorcykler lignet op i museet.

Den hollandske motorcykel entusiat Ferry Brouwer som har tjent en formue på import af Arai styrthjelme til Europa, har skænket denne bronche statue af Joey Dunlup som havde vundet 26 gange på Isle of Man.

Dette mindesmærke taler for sig selv.

Denne AJS 7R deltog i Mans Rally som gadecykel.

Hans Boel og vores amerikanske ven David sidder og nyder udsigt over banen som her kommer op fra Ramsey på vej over bjergene.

I en pause mellem heatene hyggede vi os med publikum og den lokale betjent(bobby) her kort efter starten på vej ned gennem byen Douglas.

Et minde fra dengang Svend Åge Sørensen kørte løb på Isle of Man. Det havde man ikke glemt på øen.

Her kommer kørerne ned fra Greg ny Baa med op til 200 km i timen og lægger an til et 90 grader højresving.

Tur til Isle of Man på klassisk motorcykel.

TT løb på Isle of Man.

På øen Isle of Man, der ligger i havet mellem England og Irland, kan man som fan af motorcykel løb få en oplevelse, som man næppe finder muligheden for andre steder i verden. Her kører man løb et par gange om året på øens landeveje, der afspærres kortvarig mens løbene står på. Banen som normalt anvendes er på 38 miles eller ca. 61 km på en omgang og går op over øens bjerg ”Snaefell” og gennem gaderne på flere af øens byer. Der køres med gennemsnits hastigheder på mere end 150 km i timen pr. omgang. Løbene har været arrangeret i mere end 100 år. Dengang var motorcyklen lige opfundet og blev hurtigt anvendt som sportsredskab ved hastigheds løb på landevej. Men det er ikke bare i dag at motorcykelsporten har trange kår og mange restriktioner. Også dengang kom man til at lide under begrænsninger. I England forbød man hastighedsløb på landevej. Men på Isle of Man, hvor man har en stærk selvstændighedsfølelse, ville man ikke følge lovgivningen i England og tillod motorcykelløbene på øen. Så i 1907 begyndte man med TT løbene som vi kender dem i dag. Måske så man også de store muligheder for turist indtægter fra alle de motorcykel entusiaster, som hvert år besøger øen for at deltage i løbene eller overvære dem som tilskuer. Der er tale om mange tusinde menneske, der både skal bo og spise på øen i de 2 uger som løbene vare. Første uge med træning og anden uge med afvikling af løbene. Selv færgerne som er en af forbindelserne til øen, ejes af rederier på øen Isle of Man. I juni måned køres der løb for moderne motorcykler og i de seneste mere end 10 år også løb i august for klassiske motorcykler.

Et ønske realiseres.

Som motorcykel entusiast har overværelsen af løbene på Isle of Man altid stået højt på min ønskeliste. Og hvis dette ønske skulle realiseres, så var det på høje tid min alder taget i betragtning. Jeg har en lillebroder der i tresserne fortog sådan en rejse på en Honda CB250 cc. Og hans beretninger fra dengang har jeg aldrig glemt. Derfor besluttede jeg sammen med en kammerat at foretage turen i august 2008 på vores klassiske motorcykler. Hans Boel på en Moto Guzzi Le Mans 850 cc og jeg på min BMW R100 RT fra 1980 på 1000 cc.

Turen gik over Esbjerg-Harwich.

Turen gik over Esbjerg og med færge til Hawich i England. Derfra tværs over England via Cambridge og Birmingham til Liverpool, hvor der er en Katamaran hurtigfærge der kan gøre turen til Douglas på Isle of Man på 2½ time. På vores store og hurtige touring cykler, kunne vi gøre turen på motorvej tværs over England ca. 475 km på 6 timer og derfor kun bruge en dag. En gruppe sjællandske veteran venner, Leif Jacobsen, Verner Christiansen, Stig Hansen og Gunner Sørensen, havde valgt at gøre turen på veterancykler fra før 2. verdenskrig, hvorfor de valgte at undgå motorvej og køre på mindre trafikerede veje og derfor brugte to dage til at krydse England.

Vi kørte uden GPS.

Vi kørte turen uden brug af GPS og anvendte i stedet for en ”kortrulle” på styret til orientering. Vi var ikke opmærksomme på at der var lavet en ny motorvej, så man køre uden om Birmingham i så stor afstand at man slet ikke fornemmer den store by. Derfor måtte vi på et tidspunkt stoppe og orientere os for at være sikker på at vi kørte på den rigtige vej. Motorvejs trafikken var meget intens og efter motorvejssammenfletningerne ved Birmingham var der km lange køer i alle tre baner. Vi var tvunget til at køre så langsomt at det kunne være svært at holde balancen på de tunge motorcykler. Og de mange stop og start var da også en belastning for koblingen. Så frigangen i koblingsgrebet var forsvundet da vi nåede frem til vores hotel i Liverpool og jeg måtte foretage en mindre justering af koblingskablet.

Tidligt næste morgen gik turen med færge fra Liverpool til Douglas på øen Man. I Douglas var vi heldige at have reserveret et hotelværelse på strandboulevarden, kun 5 minutters kørsel fra start og mål området på banen. Her var også Grand Stand og ryttergården hvor mere end 180 kører holdt til og med fri adgang for publikum, så der var masser af interessante motorcykler og udstyr at se på. Der blev kun kørt på banen hver anden dag, men når der ikke var løb, så var der andre arrangementer. For eksempel veteran motorcykel rally på og omkring banen, trial i terrænet på øen og mærketræf forskellige steder på øen.

Selve løbene er en fantastisk oplevelse.

Men selve træningen og TT løbene på bane var en fantastisk oplevelse. Hvis man selv har været med til at arrangere løb kan man nemt forstille sig hvilket stort arbejde det er, på kort tid at skulle afspærrer alle sideveje på en rundstrækning på mere end 60 km øen rundt. En officials fortalte mig at de var godt 500 frivillige hjælpere som løste den opgave i de 14 dage løbene varede. Afspærringen var meget simpel, idet man udspændte et reb med et skilt der havde teksten ”Road closed” over samtlige sideveje og udkørsler, på den ene side af rebet blev der kørt løb og på den anden side stod publikum. Sikkerhedszonen var reelt rebets tykkelse. Men man skal være opmærksom og passe på sig selv og ikke placere sig på farlige pladser hvor evt. afkørsler kan forekomme. Det er imponerende at se kørerne komme med hastigheder nær 200 km i timen på de smalle landeveje som ofte er afgrænset med stengærde og mure. Som tilskuer har man mulighed for inden vejene afspærres at køre frem til steder på banen, hvor man gerne vil overvære løbene. Og hver dag at finde en ny og interessant plads. Desværre regner det tit på øen, med dis og tåge i bjergene til følge så der ofte bliver udsættelser af de planlagte løb. Men det er tilskuerne vant til og tager det med godt humør. Som tilskuer er det godt at medbringe en lille radio som kan tage den lokale radiostation på øen. Her bliver løbet og kørernes positioner hele tiden transmitteret. Så selv om man står ude på strækningen for at se kørerne komme forbi, kan man følge med i løbets afvikling og den aktuelle situation rundt på løbsstrækningen.

Atmosfæren emmer af motorsport.

Hele atmosfæren på øen emmer af motorsport. Om aftenen på restauranterne og barerne vises der film på storskærm om tidligere års TT løb på øen. På nogle barer er der malerier på væggene af berømte motorkører som har deltaget i TT løbene. Befolkningens tolerance for sporten er meget stor. Og de affinder sig med at de ikke kan bevæge sig frit imens løbet bliver afviklet. For dem som bor direkte op til banen, er det ikke muligt at komme ud af havelågen før løbet er afsluttet. Den holdning er prisværdig, og lidt af den kunne godt være ønskværdig omkring de danske motorbaner.

Der er flere måder at gøre turen på.

Skulle du også have et ønske om at besøge øen og se løbene på Isle of Man. Så kan jeg kun anbefale dig at realisere det ønske. Det er en fantastisk oplevelse. Og hvis du ikke har mod på selv at gøre turen på motorcykel, så er der også andre muligheder. For eksempel arrangerer ”Klassisk Bil & MC” fly ture til løbene med dansk guide, og hvor alt er arrangeret.