Super Moto i Randers

Gregers Sørensen Næstved

Supermoto DM i Randers d. 4. september 2016.

En weekend med Supermoto.

Supermoto hvad er det for en MC disciplin? Oprindelig er det en fransk opfindelse som franskmændene kaldte ”Motard” Men da FIM valgte engelsk som hovedsprog, omdøbte man løbsnavnet til ”Supermoto” diciplinen er faktisk et mix af Motocross, Road Racing og Speedway. Banen består af en asfaldtsektion som til Road Racing, en jordsektion som en motocrossbane og i svingene slider eller broadsider man som i Speedway. Cyklerne man andvender er ofte en motocrosscykel som er modificeret med små og bredere hjul monteret med sliks som til Road Racing og med super velfungerende affjedring, nogle kører eksperimentere også med ændring af forgaflens hældning for at forbedre evnen til de hurtige retningsændringer i de snævre sving på asfaldt sektionen.

Det er facinerende at se en dygtig kører komme med stor hastighed ned af langsiden og gå ind i et sving med eller uden benet ude og en let broadside på den rå asfaldt.

Min gamle ven Gregers Sørensen fra Vestre Egesborg ved Næstved, som har kørt mere end 50 Supermoto løb gennem de seneste 10 år, heraf mange af dem i Tyskland, foreslog mig at tage til DM Supermoto i Randers, det ville nok blive hans sidste løb. Lysten er ikke længere hvad den har været og fysiken er ikke mere hvad den burde være til den slags aktiviteter og alderen på 67 år beretter vel også at gå på pension som aktiv. Så efter løbet satte Gregers sin 2 år gamle Kawasaki 450cc og tilhørende udstyr som ekstra hjul og dækvarmere m.m. til salg for at vise at han mener noget med sin beslutning.

Vel ankommet til køreteknisk anlæg i Randers som gennem de seneste 12 år har været anvenst til Supermoto løb. Lørdag aften gik vi en inspektionsrunde og hilste på de konkurrenter som også var ankommet. Og snart kunne man dufte lugten af ristede pølser med videre i ryttergården. Kl. 20 mødtes vi i et lokale på køreteknisk anlæg, og snakken om sæsonens begivenheder m.v. blev udvekslet. Samt udsigterne for næste års aktiviteter, hvor omkostninger til baneleje, afgifter til DMU og vanskelighederne med at skaffe frivilige officials til afvikling af stævnerne lå deltagerne på sinde. Som det er nu, er det ofte nogle få ildsjæle og eniteativtagere som både anlægger banen, må garantere for dækning af omkostninger til arrangementet og selv er aktiv deltager på løbsdagen.

Pludselig kom en deltager ind i lokalet og bød rundt af hjemmebagt kage til alle. Jeg fik fornemmelsen af at det her var som en stor familie, der alle skulle have en god weekend med masser af race. Desværre truede vejrudsigten med regn søndag.

Søndag morgen kl. 8,30 mødtes Stævneleder Peter Guldberg Johannesen og DMUs dommer Poul Erik Sørensen samt et par kørerepræsentanter for at drøftede muligheden for at anvende jordsektionen (motocrossdelen) der havde taget skade af den kraftige regn som faldt lørdag. Derfor kunne man til køremødet informere at jordsektionen ikke ville blive brugt under løbet. En far mødte op med en 10 årig knægt som gerne ville meldes ind og deltage i løbet hvis det var muligt. Med smidighed fra såvel klub, arrangør og dommer lykkedes det at få formaliteterne i orden. Klubben fik et nyt medlem, arrangøren fik en ekstra deltager i løbet og knægten Mathias Simonsen bestod licensprøven og var lykkelig for at startede en kariere som aktiv Supermotokører i den lille klasse hvor han blev nr. 4.

Antal deltagere til DM Supermoto 2016.

Til løbet i Randers var der 20 tilmeldte deltagere, her iblandt et par svenske kører. Det er ikke mange at dele omkostningerne ud på. For at få det hele til at løbe rundt var startgebyret denne dag sat til kr. 500,- pr. deltager. Arbejdet med at arrangere løb er stort set det samme om der er 20 eller 50 deltagere, så startgebyret kunne selvfølgelig reduceres hvis der var nogle flere deltagere. Ser man på DM sæsonens 5 løb, så har der været i alt 50 kører som har deltaget i DM serien i 2016.

Jens Winther.

En af ildsjælene, eniteativtager og arrangør af løbet i Randers var Jens Winther der også deltog aktivt i løbet og kørte i både ”klasse 33+” (oldboys) som han vandt både på dagen og i mesterskabet totalt og klasse ”A+B open” (de hurtige drenge) hvor han blev nr. 4. I team Jens Winther så det ud til at hele familien var involveret i løbet på en eller anden måde. Hans datter Maria Winther kørte i Klasse ”Open B” og blev nr. 5 både på dagen og i mesterskabet totalt. Og da løbet var slut så det ud til at den ældre genneration tog over med servering af hjemmebag til alle.

Svensk deltagelse.

Thomas Skoglund, som havde rundet de 40 år før han fik interesse for Supermoto og skiftede fra Harley Davidson på landevejen til Husqvana på banerne. Thomas kørte i klasse B og havde en drabelig dyst med Jens Winther i sidste heat, men måtte tage til takke med 2. pladsen. Han blev nr. 5 på dagen og nr. 2 i mesterskabet totalt. og Oskar Karlsson har kørt Supermoto i 4 år, han køre i klasse A hvor han blev nr. 5 på dagen og nr. 4 i mestreskabet totalt.

Travlhed med at skifte dæk.

På grund af det omskiftelige vejr måtte kørerne hele tiden tage bestik af om banen var til sliks eller regnvejrsdæk, og dækvarmerne var konstant i brug. Man kunne sågalt se cykler monteret med regnvejrsdæk på forhjulet og sliks på baghjulet i et forsøg på at lave et kompromi som passede til bannen i det omskiftelige vejr.

Beretning fra ryttergården.

Henrik Skovgaard Sørensen køre KTM i klasse B, hvor han på dagen blev nr. 2 og nr. 3 i mesterskabet totalt. En stor del af glæden ved at køre, er for ham at eksperimenter og tilpasse sin cykel efter eget hoved så den fungere, og det gør Henriks cykel.

Kasper Kælk Larsen køre KTM i klasse B, har tidligere kørt Cross i flere år. Kasper vandt både klassen på dagen og det Danske mesterskab totalt.

Anders Mikkelsen er 42 år og har kørt Supermoto i flere år. I 2010 blev han nr. 5 i det Tyske mesterskab. Anders blev nr. 3 på dagen og nr. 2 i Mesterskabet totalt.

Simon Vilhelmsen køre i klasse A, han er suveren i klassen, som han vandt på dagen og det Danske Mesterskab totalt. Det var en ren nydelse at se Simon på banen.

Afsluttende bemærkning.

Vejret blev alligevel ikke så slemt søndag som forudsigelserne truede med. Der skette ingen uheld på banen. Og der var mange spændende dyster under heatene. Arrangøren og de hjælpere som sørgede for at løbet kunne afvikles, må gerne klappe hinanden på skulderen som tak for en god indsats. I hvert fald havde jeg en god oplevelse med ”Supermoto”på Køreteknisk Anlæg i Randers.

Palle Høst Andersen