Festival of 1000 Bikes, Mallory Park 2010.

The Vintage Motor Cycle Club I England, der er en klub svarende til Danmarks Veteran Motorcykleklub. Lavede fra d. 9. til 11. juli et motorcykel arrangement på den gamle racerbane Mallory Park, ca. 30 km Nord for Coventry, ca. 250 km fra Harwich, og ca. 45 km Øst for Birmingham, hvor gadecykler og klassiske racercykler mod betaling kunne få lov til at køre på asfaltbanen. Stævnet samlede over 1000 motorcyklister der kørte på banen i forskellige klasser. Og omkring 10.000 tilskuer. Man kunne godt ønske sig at DVM havde interesse og kapacitet til at lave tilsvarende arrangementer i Danmark.

Gadecykler på racerbanen.

Om lørdagen havde gadecykler mulighed for at køre på banen hvis de var tilmeldt forud for stævnet. Både cykler og kørernes udstyr skulle synes og godkendes før de fik lov til at køre på banen. Gadecyklerne var inddelt i klasserne: Slow, Medium, Fast og Very Fast. I starten af hvert heat kørte en Motorcykelmarchall foran den første omgang og viste ideallinen på banen, hvorefter der var frit slag. Fire Motorcykelmarchals fordelt ned gennem feltet passede på at deltagerne opførte sig fornuftigt på banen, samt kunne hurtigt yde hjælp hvis uheldet skulle ske. Der blev ikke udpeget nogen vinder af heatet, for derved at undgå decideret race på banen med risiko for uheld. I pitten var der opsat telte hvor de mest berømte racercykler var linet op og med information om deres data og historie.

Gamle racercykler på banen.

Om søndagen var det de klassiske racermotorcyklers tur, både solo og sidevogn. Disse var inddelt i klasser efter alder og størrelse. Der blev kørt på banen i heat efter heat fra kl. 9 til kl. 18. Ind imellem var der demonstration af Sprintracere på start langsiden. Nogle gamle sjældne racermotorcykler, som man ikke nænnede at køre med på banen blev på et annonceret tidspunkt startet op i Pitten, så der blev mulighed for at høre dem og for eksempel en 6 cylinder Honda med dertil hørende 6 megafoner, 3 på hver side af baghjulet, tilkendegive sin tilstedeværelse med et utroligt højt lydniveau.

Team JAM Racing.

I pitten var der et telt hvor ”Team JAM Racing” holdt til. Det var et team der bestod af 9-10 private kører, en af dem var en pige, som hver især ejede den cykel de kørte på, men som var fælles om de faciliteter og hjælpemidler som kan være nødvendige når man skal køre race. Det sociale betød meget og som de sagde, så er vi jo flere til at løse opgaverne hvis en af os har problemer med cyklen. Teamets erklærede formål er at restaurere gamle berømte racere og bevare dem for eftertiden, vise dem frem, ikke på museum, men ved at køre på dem i deres rette element på racerbanerne ved klassiske løb rundt om i Europa.

George Formby, look a like.

2010 som er 75 året for filmen ”No Limit” hvor skuespiller og komiker George Formby i 1935 i sin første talefilm, har hovedroller som TT kører på Isle of Man, hvor han sætter banerekord på grund af defekte bremser og i øvrigt vinder løbet under mystiske og komiske omstændigheder. VMCC havde i den anledning inviteret en mand der ligner og optræder som George Formby med den ternede motorcykel, spiller mandolin/gitar og synger George Formbys gamle sange. Han optrådte i teltet lørdag aften og kørte på banen om søndagen i klassen for de ældste cykler og skrev autografer i pitten som de andre store stjerner. Et festligt indslag.

Tidligere verdensstjerner gav opvisning.

Som publikum trækplaster havde man inviteret nogle gamle road racing verdensstjerner til at køre nogle opvisnings omgange på de cykler som de havde fejret deres triumfer på, på racerbanerne rundt om i verden, og vise at de ikke havde glemt at håndtere en fuldblodsracer på asfaltbanen. Det var blandt andet den amerikanske stjerne Freddy Spenser (Fast Freddy) som kørte på en Honda NS 500 mage til den har kørte på, da han var aktiv. Og det var den engelske star i Superbike klassen for år tilbage, Carl Fogarty, som havde fået stillet en Ducati 996 til sin rådighed. Begge viste på imponerende vis at de stadig er gode for nogle hurtige omgange på banen. Det var sød musik at høre deres accelerationer, gearskift og nedbremsninger på banen. De fik stort bifald efter deres opvisningsomgange. Hvorefter de stillede op i Pitten til autograf skrivning med hundredvis af fans i kø, som næsten alle fik et smil og besvaret eventuelle spørgsmål. I pitten kunne man også træffe og tale med andre MC berømtheder så som: Jim Redman, Sammy Miller, Chris Vincent, Mick Grant med flere. Idet tilskuerne havde fri adgang til hele pitområdet og kunne komme tæt på både cykler og mænd.

Andre MC aktiviteter på området.

Ud over aktiviteterne på asfalten, så var der arrangeret Bedømt Trial og Græsbaneløb på et område bag tilskuerpladserne. Og i Pitområdet var der udstillet gamle racere og både Triumph og Norton havde en stand hvor de viste deres nyproducerede motorcykler. Den med spænding imødesete nyproduceret Norton havde et flot dessin. Det var en moderne motorcykel, men med et nostalgisk look. Efter sigende er den første serie solgt før den er produceret. De viste cykler var hvad man vil kalde en nøgen motorcykel uden strømlinet afskærmning.

Klub og mærke stande.

På tilskuerarealet var der telte med udstilling om klubber og motorcykler. Moto Guzzi klubben havde et telt hvor medlemmerne kunne side i skyggen og sludre samt læske ganen. Rudge klubben, Harley klubben med flere, udstillede cykler og uddelte informationsmateriale. Og i tilknytning til tilskuerområdet var der et stort areal til MC camping, med dertil hørende toilet og bade faciliteter. Både i ryttergården og på tilskuerpladserne var der stumpemarked. Og selvfølgelig var der mulighed for at stille såvel sult som tørst i forskellige boder. Et festtelt med aftenunderholdning manglede heller ikke.