Historien om Jacob Lynegaards produktion af Wizard cross cykler.

I november 2009 spurgte jeg Jacob Lynegaard om hvornår han lavede sin første Wizard, om han anvendte underleverandører og om han kunne huske hvem cyklerne blev solgt til dengang i tresserne. Jeg fik følgende svar fra Jacob, som nok er blevet mit i halvfjerserne men stadig har sin kontante humor i behold.

Hej Palle.
Tak for din omsorg, her er alt vel, jeg er kun næsten halvdød.
 
Med hensyn til "Wizard" så fremstillede John Reedtz og jeg kun 4. stk, og de sidste 3 med olietank i stellet.
Stellet indeholdt 3 l olie, der blev påfyldt umiddelbart bag forgaffelen, og via et oliefilter, aftappet til motoren umiddelbart bag denne.
Det første stel blev fremstillet i 1963, og det sidste i 1965.
 
Jeg købte selv rørene hjem fra sverige, og alt fremstillede vi selv, incl. kronerøret der blev uddrejet af 1 stk damprør og tilpasset
koniske rullelejer, og bagsvingeren var lejret i nålelejer.
 
Jeg hentede selv "Ceriani" forgafler i Varese i italien.
 
Jeg leverede ingen nye komplette cykler, men de brugte blev solgt komplette, en blev solgt til Flemming Jusjong, en købte
Poul Larsen, og en blev solgt til Poul Schmidt.
 
Så er der vist ikke mere at tilføje, håber at det han hjælpe dig, og der er ikke noget der er hemmeligt.
 
Hilsen, Jacob, det var hyggeligt at høre fra dig.


Jacobs første motorcykel havde en stationær motor fra en båd.

Jacob har fortalt mig at han begyndte at køre motorcykel på en mark ved Køge. Han havde fået fat på en gammel AJS, hvor Jacob monterede en stationær motor fra en gammel båd der var sunket. Men det gik ikke stærkt nok. Så i 1951 havde Jacob fundet en AJS motor hos Sydhavnens produkthandel, med den køret han sit første løb på Viderødbanen ved Frederiksværk. Succesen udeblev da tændrøret faldt af på grund af dårligt gevind. I 1952 købte Jacob en ny Triumph motor og satte i AJSen, og så gik det bedre. I 1953 købte Jacob en ny Triumph Trophy med fast bagstel. På den cykel fik Jacob senere monteret et fjedrende bagstel med svingarm af egen konstruktion. Med den vandt han det eneste motocross løb som er blevet kørt på Klampenborg Galopbane. I 1954 fik Jacob en ny Triumph Trophy med fjedrende bagstel og på den vandt han bla. juniorklassen på Saxtorp det år. Og herefter kom de gode resultat. Jacob kørte sit sidste Motocross løb på Roskilde Ring i 1965.

Korsør 7. april 2010.



Historien om Jacob Lynegaards Wizard.

 Jacob Lynegaard, der  var Triumph forhandler i Køge, kørte moto cross på Triumph og var sponseret af Triumph importøren firmaet C. Rinchard, Gl. Kongevej i København. Jacob så at svenskerne i slutningen af halvtresserne begyndte at bygge specielle cykler til moto cross og med et godt resultat. De cykler man kunne købe i forretningerne herhjemme, var hovedsagelig landevejscykler som ikke kunne honorere de skrappe krav om gode køre egenskaber, lille vægt, god affjedring og holdbarhed som krævedes for at køre moto cross. Derfor begyndte Jacob at lave en cykel efter sine egne ideer. Cyklen kaldte han Wizard, hvilket betyder "Troldmand".  Stellet producerede han selv sammen med sin ven John Reedtz. Alle de andre komponenter var hvad han fandt bedst på markedet. Han valgte Triumph motor og gearkasse. Italiensk Ceriani forgaffel og til hjul anvendte han fuldnav fra ”Viktoria.” (Et andet mærke som blev importeret af firmaet C. Rinchard København)

Her er et forsøg på at beskrive historien om Jacobs Wizard, og finde ud af hvor mange stel Jacob Lynegaard producerede i perioden først i tresserne. Jacob mener selv at han producerede 4 stel. Nummereringen af stellene er ikke fortløbende, og ikke desto mindre er der dukket konkrete oplysninger frem om 5 stel, mon stel nr. 10 en efterligning af Jacobs produktion?

Hvem der har i gennem tiderne haft Wizard stellene og hvor mange af dem har overlevet ”tidens tand” og hvor de er i eventuelt i dag.

 

Her er hvad jeg indtil nu har kunnet finde ud af.

 

Stel nr. 01        Jacob Lynegaard lavede en ny cykel til sig selv hovedsagelig med Triumph dele. Stellet var uden olie i rammen og havde separat og centralt placeret olietank.

Cyklen blev senere solgt til en Ole Pedersen Køge

Derefter til Arne Nielsen Køge der kørte sidevogns cross og blev DM på den. Denne cykel, med nummerskilt nr. 87, er der foto af med Arne Nielsen og Kurt Schrøder, på min hjemmeside under punktet ”Mine Motor Venner”

Arne solgte senere cyklen til Kjeld Olsen Køge der kørte lidt sidevogns cross på den.

Motorcykel forhandler Bent Andersen Køge, fandt senere cyklen i et vaskerum på Stevns. Bent afmonterede motoren m.v. til brug for en landevejscykel. Wizard stellet blev skrottet. Og hermed var det slut med Wizard nr. 01.

                        Landevejscyklen med den gamle Triumph Thunderbird motor fra 1953, som Arne Nielsen havde tunet og vundet mange løb med. Blev solgt til Per Jørgensen Ølby. Som efter sigende har den endnu. 

Stel nr. 06        Blev solgt til Poul Schmidt, dengang Roskilde og nu Herlufmagle. Poul anvendte en Matchless G 80 motor i cyklen. Poul har cyklen endnu.

 

Stel nr. 08            Flemming Jusjong Sørensen købte d. 26. oktober 1964 et nyt Wizard stel for kr. 857,60, samt forgaffel, hjul m.m. for 1.802,- d. 22. oktober 1964 (se faktura)

                Flemming kørte først cross på cyklen og byggede den så om til rundbane løb med sidevogn. Flemming kørte blandt andet nogle løb med Arne Holm Holbæk som sidvognsmand.

                Flemming solgte cyklen til Arne Nielsen Køge i 2007. Og Arne har cyklen som sovenir i dag.

 

Stel nr. ?              Jacob lavede cyklen til sig selv med en Triumph motor. Det er formodentlig den sidste cykel som Jacob kørte på. Du kan se foto af den på min hjemmeside under punkt ”Mine Motorvenner”

Arne Holm Holbæk købte cyklen som brugt, komplet med Triumph motor. Og kørte cross på den.

                                Arne Holm solgte senere cyklen videre til Arne Nielsen Roskilde,

som har solgt cyklen til ??

 

Stel nr. 10            Blev fundet af Lars Frandsen Middelfart hos en produkthandler i Hjørring i 1972. Lars opbyggede cyklen med en Matchless G 80 motor. Og Lars har cyklen endnu. Du kan se fotos af cyklen på min hjemmeside www.pallehoest.dk under Specialbyg Wizard.

                                Jacob Lynegaard mener ikke at han har produceret stel nr. 10. Noget tyder på at bagsvingeren ikke er samme type som Jacob producerede.  Navnet Wizard er stavet med 2 ”Z” mon det også er en indikation om at det er en efterligning af Jacobs Wizard?

 

 

Hvis du har oplysninger som yderligere kan belyse historien om Jacobs Wizard produktion, er du meget velkommen til at kontakte mig.

Hilsen Palle

 



Jacob på den Wizard som han var lige ved at vinde den eftertragtede DM titel på Roskilde Rings motocross bane, efter tæt fight med Mogen Rasmussen Næstved som overhalede Jacob kort før mål.

Reddet hos skrothandleren.

Er dette historien om en efterligning af Jacobs Wizard.

Et stel som ligner en af Jacobs Wizard cykler er havnet hos Lars Frandsen i Middelfart. Han skriver om sin erhverelse af sit Wizard lignende stel.

Hej Palle - tak for din hurtige respons og tilbagemelding omkring Wizzard og Jakob Lynegård.
 
Først lid om mig selv ganske kort. Jeg er næsten 62 år. Er født og opvokset i Randers og dyrkede  ret sent i en forholsvis kort periode moto cross fra ca. 70 til 74 .

Har gennem mange års arbejdet med at istandsætte motorcykler. Først var det mange Nimbus, herefter blev det engelske MC.er.
En del Ariel 4G og almindelige 1 cyl. Også BSA Gold Star med mange andre. Har egentlig haft mest fornøjelse ved selve istandsættelsen.
 
Wizzarden med nr. 10 præget ved kronerøret fandt jeg tilfældig ved en MC ophugger i nærheden af Hjørring omkring 1972.

Grundet det særprægede stel købte jeg uden at vide hvad det var. Stelle var rødt. Jeg mener ganske bestemt at der var jerngaffelbroer og Norton forgaffel på cyklen. Forhjulet var ubestemmelig og baghjulet var med BSA bagnav.
Tanken og sidepladerne var de samme som på fotos.
Jeg fik fat i en meget fin G  80 motor og AMC gearkasse der havde tilhørt Carsten Kuhl.

Knud Glindvad var behjælpelig og vil fik ændret og forstærket stellet en smule. Som du ser passer motoren utrolig fint ind i stellet med meget fin passage for udstødningsrøret ved gerarkasssen.

Der kom Horexbroer  tilpasset til 2 nye Ceriani forgaffelben på cyklen.
Sædet er fra en BMW politimotorcykel, hvor bunden blev skåret igennem. I mange år kørte jeg nogle gange om året både med og uden licens på cyklen, der på daværende tidspunkt var forsynet med plastskærme.
Selv om motoren ikke var nyistandsat da jeg begydte at køre på den gik der ca. 25 år før det var nødvendig at skille motoren ad.
På dette tidspunkt havde Knud Glinvad lånt cyklen og kørte en del på den, mens han var ved at klargøre en B 40 til sig selv.
Da jeg fik den tilbage kunne jeg god fornemme, at det var tid til et eftersyn.

Carsten Kuhl havde lovet "evig service" på motoren.
Han virkede noget interesseret i knasten, idet han havde kørt  rundbane med motoren. Han monterede en nyfremstillet crosknast.
Motoren fik en ny ring i plejstangen og på sølen (hans eget fabrikat). Nye stempelringe og 1 nyt ventilstyr. Andet var ikke nødvendig, hviket må siges at være fantastisk.
Herefter bragte jeg cyklen tilbage til et mere autentisk udseende med aluskærme.
 
Med venlig jule og nytårshilsner.
Lars Frandsen.

En flot cykel, synd at den kun blev produceret i 4 eksemplarer

På denne cykel har man lavet logoet "Wizzard" med to "Z"

Lars har restaureret cyklen flot

Overskrift 1

Her er Wizard nr. 08

Fotos viser Wizard nr. 08, billedet er taget d. 13. april. Cyklen som i dag ejes af Arne Nielsen Køge, har ført en omtumlet tilværelse. Den blev født som motocross solo cykel og solg til Flemming Jusjong Sørensen i 1964. Efter nogle år blev den til en potent rundbane maskine med sidevogn. Arne købte cyklen af Flemming, og fotoet viser den som den ser ud i dag.

Wizard nr. 08

Arne Nielsen viser med tilfredshed sin seneste MC erhverelse frem. Og den kommer næppe ud at køre igen, men man ved nu aldrig med de gamle motorkører, måske med en yngre rytter i sadlen. Arne har nu været ejer af 2 stk. Wizard. Den første var den han vandt Danmarksmesterskab på i motocross og hvor cyklen senere blev skrottet. Men nu har han redde det andet overlevende stel, af dem som Jacop byggede. Stel nr. 06 er som bekendt stadig hos Poul Schmidt som har haft den fra ny.