Jørgen Nielsens 4 takts motor.

Vi var 3 læredrenge på BFC knallertfabrikken i Skuderløse, som interesserede os for motorer og race. Vi havde bygget hver en knallertracer som vi stort set hver dag i vores spisepauser, kørte race på rundt om fabriksbygningerne i Skuderløse. Vi konkurrerede også om at tune og udvikle motorerne så de kunne køre så hurtigt som muligt. Vi havde opnået pæne resultater bla. ved at montere 2 karburatorer. Vi havde målt omdrejningstal på ca. 12.000 omdrejninger i minuttet. Og tophastigheder på over 80 km. i timen med de 2 gearet 50 cc BFC motorer.

Men udviklingen gik videre. Jørgen Nielsen Næstved, satte sig for at lave en 4 takts 50 cc motor. Han støbte speciel cylinder og topstykke. Forbilledet var en NSU Ren Fox. Derfor blev motoren med overliggende knastaksel og hårnåle ventil fjedre. Krumtaps hus og gearkasse var de normale standard som blev anvendt på Stafette 2 gears 50 cc motor. Den med vridgearet i venstre håndtag på styret. Gearet bestod af 2 forskellige gearet forkædetræk, placeret tæt ved siden af hinanden. Koblingen bestod af 3 koblingsplader, hvor den midterste koblingsplade kunne flyttes så den skiftevis koblede det ene eller det andet kædetræk til alt efter om man ønskede at køre i første eller andet gear. Med den flytbare koblingsplade i midterstilling havde man fri gear, idet ingen af kædetrækkene herved var tilkoblet.

Efter Jørgen fik sin 4 takts knallertracer færdig, var den de andre 2 takts motorer overlegne og han var herefter nærmest uovervindelig i knallertløbene. Jørgens 4 taktsmotor blev desværre kun fremstillet i et eksemplar, men den ejes nu af Jørgens sønner Per og John Nielsen, der har planer om at genopbygge deres fars gamle knallertracer med 4 takts motoren, så den kommer til at fremstå præcis, som da Jørgen lavede den.

4-takts motoren lavet på en standard BFC 2 gears krumtaphus og gearkasse.

Her ser man trækket til den overliggende knastaksel, den lille oliepumpe på venstre side af krumtaphuset, der sørgede for smøringen, da motoren køre på ren benzin. Man ser også den lille olietank med påfyldningsstuds, der er monteret under krumtaphuset.

Her er Jørgen Nielsen fotograferet med sin 4-takts motor under armen ca. 40 år efter han lavede motoren på BFC fabrikkerne i Skuderløse.