Tre danskere bygger Norton Manx kopi.

En dansk bygget Norton Manx?

Den hæderskronede Norton Manx er genopstået i forskellige kopiproduktioner. Man hører navne som Molner Manx med flere. Men i Lindköping blev jeg opmærksom på en dansk bygget Manx. Der var 3 Norton Manx entusiaster, Jørn Svendsen Svendborg, Peter Dam Syd Als og Peder Ovesen Bogense, som syntes de ikke havde råd til hver at købe en ny kopi Norton Manx, hvor prislejet pr. stk. ligger på ca. 225.000 danske kr. De fik ideen om selv at bygge en Manx motor. Dele til en Norton Manx cykel blev anskaffet i form af en ny kopi af Norton rammen produceret af T45 stålrør. Til motoren blev der købt ventiler og stempel, krumtap og plegelstang er fra en speedway motor. Resten af motordelene er produceret af de 3 venner. De dele til motoren som skulle støbes blev støbt på Jørgens støberi i Svendborg, der blev støbt dele til 3 motorer samtidig. Indtil nu er kun motordelene til 1 motor blevet bearbejdet af Peter Dam og den første danskbyggede Manx blev testet i 2007. Peder Ovesen er kører på den første cykel som er færdig og han deltog i Lindköping i år med en placering som nr. 13 i 500 klassen lørdag.

Da de tre venner gjorde status efter den første cykel blev færdig, fandt de ud af at det var et stort arbejde og der næppe har været noget at sparre rent økonomisk, og slet ikke hvis de mange timer blev indregnet. Men det er et fantastisk flot projekt og man kan ikke undgå at beundre den præstation de 3 venner har udført. Jeg håber at energien og lysten er til stede til at fuldende værket. Og ser frem til at alle 3 danskbyggede ”Manxer” kommer ud at køre.

Peder Ovesen i sadlen på den danske Manx, på Siestad banen i Sverige i 2009

Den danske "Manx" i ryttergården på Sviestad banen, hvor den deltog i Klassisk TT.

Nogle af de rå støbegods dele til Manx motoren, så som cylinder og top.

Nogle af de støbte dæksler til motoren på den danske "Manx"

Peder Ovesen og Jørn Svendsen ved deres danske Norton Manx kopi, i ryttergården på Sviestad banen i Sverige