Svensk Sportsvogns Meeting 2013

Alfa Dana- JAP set bagfra med styrtbøjle, de smalle hjul og den store lyddæmper. Tanken er placeret aller bagerst.

Her ser man motor og gearkasse placering bag førersædet, man ser også MC koblingen og kædetrækket direkte til bagakslen. JAP motoren er en stødstangsmotor.

Glenn Anderssons Alfa-Dana JAP med nr. 7 i Park Ferme efter sejren.

Dunken med ”Metanol Race Fuel”, til weekendens forbrug.

Førerpladsen i Cooper-Norton. Eneste instrument er omdrejningstælleren

Her ser man toppen af Norton Manx motoren, man bemærker Hårnåle ventilfjedrene og svømmerhuset som er ophængt i gummi af hensyn til vibrationerne så brændstoffet ikke skummer i svømmerhuset.

Engelsk bygget Cooper chassis med Norton Manx 500 cc motorcykel TT motor

Tekst og foto af Palle Høst Andersen

Korsør oktober 2013.

 

Invasion af danske racerbiler på Ring Knutstorp.

Sådan følte jeg det faktisk da jeg i sommer besøgte ”Svenskt Sportvagnsmeeting” d. 5.-7. juli 2013 på Ring Knutstorp. I den weekend var der 320 sports- og racerbiler på banen og ud af dem var de 35 danske. Det kom bag på mig at der var så mange danskere som var aktive i Sportsvogns Race i udlandet. Men som jeg fik fortalt, rent transportmæssigt for en Sjællænder, så ligger Ring Knutstorp ikke længere væk end banerne i Jylland.

Hvordan går det til at en motorcykel mand som mig tager til Sportsvogns Meeting i Sverige? Det hele begyndte med en artikel i Veteranpostens maj nummer om sportsbilen BMW Z3. Jeg havde længe tænkt på muligheden for at bytte en af mine motorcykler til en åben sportsbil. Jeg kunne ikke længere lokke fruen med på en motorcykel tur, men måske kunne det lykkes i en åben bil, og med den kunne jeg måske forlænge ”tourlivet ”med 10 år! Er der noget man gerne vil, men ikke har nået endnu, skal man ikke udsætte det for længe, for så når man det nok ikke. Kort proces en BMW Z 3 Roadster blev anskaffet. Og så skulle den selvfølgelig afprøves. Jeg skal helst have et mål når jeg skal på tur. Og det blev så i første omgang Knutstorps banen i syd Sverige.

For mig var det ikke bare en biltur, men også et gensyn med en tidligere Motocross bane som jeg har kørt flere løb på i slutningen af halvtresserne. Så efter 60 år, blev jeg noget overrasket over at se det store og flotte motorsports anlæg der ligger her i dag.

Ved min gennemgang af programmet for stævnet, opdagede jeg den store tilslutning af danske deltagere i dette arrangement. Og jeg hæftede mig især ved to Midget racere som jeg husker fra de gode gamle dage på Roskilde Ring. Det skulle vise sig at begge køretøjer havde en dansk fortid. Her deltog de i klassen F3 Midget 1948-1960.

Cooper-Norton.

I ryttergården fandt jeg frem til start nr. 5, en engelsk bygget Cooper-Norton MK 12. En midget racer monteret med en Norton Manx 500 cc motorcykel motor med overliggende knastaksel og en 4 trins motorcykel gearkasse med kædetræk til bagakslen. Det hele placeret lige bag føreren.  Jeg fik en snak med ejeren Per Hågeman fra Malmø, som beredvillig fortalte om sin midget.  Han havde set vognen i 1993 på Egeskov slot og fik fortalt at den oprindelig havde tilhørt navnkundige Robert Nellemann fra Randers. Bilen var dengang ejet og udlånt til Egeskov Slot af Villy Poulsen. Per Hågeman købte bilen af Villy og har siden brugt den flittigt til klassisk Racing.  Motoren køre på Metanol, den kan derfor godt være lidt svær at starte, og den er ikke god til at gå i tomgang. Så der er nok at se til når man køre frem til start. Venstre fod på koblingen, højre fod på speederen for at holde omdrejninger på motoren så den ikke går i stå. Venstre hånd på bremsen så vognen ikke ruller frem for tidligt og højre hånd på rattet.

Selv om det er 55 år siden jeg selv kørte motorcykelløb på Roskilde Ring, så erindre jeg tydeligt spændingen i Midget klassen under løbene og ikke mindst lyden fra de encylinder motorcykel motorer når Midget Racerne i tæt race og for fuld fart for enden af langsiden på Roskilde Ring, forsvandt ind under Lucasbroen i den del af banen som lå tættest på Roskilde Station.

Per Hågeman havde også en DKW Junior som han deltog med på Ring Knudstorp. Denne havde han tidligere kørt både Jordbaneløb og Isløb i Danmark. Per som er en halv snes år yngre end mig, fortalte at han også havde kørt Motocross på Knudstorp banen, det var i tresserne hvor han kørt på den svensk byggede ”Lindstrøm” crosser, som blev lavet på basis af og med dele fra Husqvarna Sølvpil.

Alfa Dana-JAP.

Den anden midget racer var en Alfa Dana. En bil som blev bygget af den danske Speedway kører Uno Jensen København, og monteret med en 500 cc JAP speedway motor og en 4 trins motorcykel gearkasse med kædetræk direkte til bagakslen, det hele placeret lige bag føreren. Denne JAP motor var blevet forsynet med en aluminiums cylinder med store køleripper så den bedre kunne køle. En JAP speedway motor har normalt støbejerns cylinder med meget små køleripper, (i Speedway tager 4 omgange ca. 1 min at køre, så her er ingen køleproblemer). Men med motorens placering bag føreren har den svært ved at køle godt nok i billøb over mange omgange. Det var derfor blevet løst med en aluminiums cylinder med store køleripper. I tresserne var bilen ejet og kørt på Roskilde Ring af Børge Nielsen også kalde ”Tykke Børge” som var en meget populær og dygtig kører. Han deltog også i klassen med de populære Morris Cooper Mini.

Alfa Dana Midget Raceren er i dag ejet af tidligere Sidecar Cross køreren Gøran Andersson Helsingborg, men køres af hans søn Glenn Andersson fra Helsingborg.  Glenn vandt klassen meget overbevissende. De gamle historiske biler var slået sammen til at køre i en og samme klasse, der blev afviklet som handikap baseret på træningstider. Glenns træningstider placerede ham som sidst startende i klassen og hans handicap var så stort at den først startede bil passerede starten til anden omgang før Glenn blev sluppet ud på banen. Men Glenn kørte så hurtigt at han overhalede alle sine konkurrenter og vandt klassen. Knudstorp banen har en meget lang langside fulgt af et 180 grader sving som stiger op af en bakke. Det var fantastisk at se hvordan Glenn i Alfa-Dana kunne ”drifte” i kurven efter langsiden, man kunne tydeligt høre hvordan 3. gear blev lagt ind forenden af langsiden for derefter med fuld gas at drifte rundt i kurven og skift til 4. gear på toppen af bakken. Alt dette skete med denne 60 år gamle bil på smalle hjul, bygget af en dygtig håndværker i København. Det var weekendens bedste oplevelse.