Max Lunau, Ole Jensen og Palle Høst Andersen ved start fra Gørslev mod Tronhjemsrittet i Norge. En tur på ca. 1500km.

På vej gennem fjeldet på en af de mange grusveje med sne i siden.

Trondhjemsrittet 2012.

Et veteranmotorcykelløb for eliten.

Hvis du kan opfylde følgende kriterier, så vil en deltagelse i Trondhjemrittet kunne give dig en motorcykel oplevelse for livet.

1)      Er du glad for at køre på motorcykel.

2)      Har du en motorcykel der er produceret før 1954 og som er i god stand til at modstå strabadserne på de norske fjeldveje. Ca. 1200 km, hvoraf ca. 200 km er på små grusveje. Og du ikke er bange for at bruge motorcyklen.

3)      Er dit helbred og din kondition også klar til at møde udfordringerne i den flotte, men også barske natur. Varme og sol i dalene med op til 28 graders varme. Kulde og regn i fjeldet hvor temperaturen er nede på ca. 7 grader, og med sne i vejsiderne.

Kan du svare ja til ovenstående. Så vil deltagelse i Trondhjemsrittet kunne blive en fantastisk oplevelse. Det var det for mig og mine venner her i maj måned 2012.

Tidsprogrammet for deltagerne for hver af de 4 dage som løbet varede, viste morgenmad kl. 6, første start kl. 7, vi blev sendt af sted 2 af gangen på dagens etape med 1 minuts mellemrum. I mål ca. kl. 18. herefter 2 timer til service af MC og dig selv. Middag kl. 20, køre instruktion kl. 21.

Norske Veteran Motorcykkel Clubs organisations committee med Rolf Barry-Berg i spidsen have lavet et fantastisk arrangement. Turen var en kopi af løbet som blev kørt i 1919. Rolf var manden bag den udleverede Road Bock. Vejbeskrivelsen var lavet elektronisk og lagt ind på Internettet, så hver deltager havde mulighed for at udprinte turinstruktionen og anvende den efter sit eget valg af teknik. Jeg selv havde udprintet alle siderne i Road Book og tapet dem sammen til en lang komplet beskrivelse på ca. 12 m, som kunne placeres i en dertil beregnet holder som kan købes hos BILTEMA. Og i forbindelse med en kortrulle på styret hvor kort over dagens tur var placeret havde man også et indtryk af hvor på turen man befandt sig. Eller hvis man kørte lidt forkert. Havde mulighed for at finde tilbage til rette vej. En god kombination.

Tronhjemsrittet er et helt unikt veteran MC løb. Kombinationen af kørsel på de små veje med kun lidt trafik og den fantastiske norske natur at se på, samt de lokale hoteller til forplejning og overnatning, er en fin løsning. Hvis man så som os på denne tur kan have 3½ dag med sol og kun ½ dag med regn, så er man måske nok også lidt heldige.

Flere af deltagerne udtrykte håb om at dette løb vil blive gentaget. Det store arbejde der er lagt i udarbejdelsen af det elektroniske materiale, fortjener også at blive genbrugt.

Tak til organisations committeen i Norsk Veteran Motorsykkel Club for en fantastisk motorcykel oplevelse.

Palle Høst Andersen, Danmark.

Frokost pause

Max Ole og jeg selv nyder både frokost, de 28 grader og den skønne udsigt.

Et stop på fjeldet for at kontrollere kort og køreordre.

En af de tyske deltagere kørte med de originale engelske nummerplader.

Dette var ikke den eneste tunnel vi passerede, den længste var på flere kilometer. Det kneb lidt med belysningen. 6 volt anlægget har sine begrænsninger.

Strække ben og tisse pause i fjeldet.

Små veje og flot udsigt

Her deler vejen sig i fjeldet. Skal vi til venstre eller højre?

I Dovre fjeldet var der kontrol på Hjerkinn station. 1076 m over havet.

På denne kontrolpost var det løbsleder Rolf Barry-Berg som checkede os. Hann kørte selv turen rundt på en Zundap.

Kortrulle på styret, Road Book i boks på tanken og to hjul med kontroltal fra triptælleren der fortæller hvad triptælleren skal stå på når man skal dreje fra.

Nordmanden Arve Hoel kørte med en lille Tjekisk anhænger på sin BMW.

Grusvej som er hård og jævn, var som asfalt at køre på

Flot udsigt ned mod elven

Deltagerne i Trondhjemsrittet 2012, fotograferet ved afslutningscermonien. Max Lunau og Ole Jensen i højre side og Palle Høst Andersen midt i forerste række